15 April 2009

Couple Killing

Ketika makantenghari tadi, saya mencari kafe yang ada tv. Di HS cafe confem takde. Jadi, saya menapak jauh sket ke Galeri Evoke.

Dalam pada tengah menyuap, saya ternampak satu tag di CNN, yang tak mengebeskan selera makan saya.

Taliban?
Couple Killing?

Aiyok.

Terus saya mencari relevannya dengan apa yang saya dah pernah tahu. Saya
Saya cuba kaitkan dengan Saddu'zzarai'e. Apa yang saya faham, jalan ke arah kemungkaran dihalang dengan menghalang couple. Dalam hal ini, copule pula dihalang dengan pembunuhan mereka yang sedang bercouple, supaya orang lain tidak bercouple.

Saya pun berbincang dengan kawan di meja sebelah.

saya:couple killing ni sadduzzarai'e ke agaknya ek?
beliau: eh, ini dah bukan sadduzzarai'e ni.. hehe
saya:nape lak camtu.
beliau: mm, sadduzzarai'e kita menghalang orang dari sampai kepada evil. tapi yang ni, kita terus membunuh evil tersebut, bukan menghalang.

saya diam. Huhu~

Sadduzzara'ie: satu method dlm fiqh, menghalang dari kita mendapat akses ke arah kejahatan dan dosa, dengan menghalang apa yang membolehkan kita mendapat akses tersebut.

baca lebih lanjut di sini. copy text ini dan pastekan ke google anda. allinurl:fiqh al ahkam
selamat membaca.

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails