16 August 2009

PGG Outdoor: Bowling di Selayang Mall

Menjatuhkan bowling pin adalah suatu yang menggembirakan. Tetapi apa yang lebih menggembirakan adalah perasaan yang dirasai bila kita berhasil membantu kawan membina skill jatuhan pin bowling yang lebih baik, seterusnya membantu dia membina keyakinan dan potensi dirinya.


Itulah makna bowling bagi saya, hari ini. :)

Bowling sebagai Outdoor Game
Grup berempat vs grup berempat di sebelah kanan. Memang mengujakan, tiap kali sorakan diajukan kepada setiap bowler. Lagi-lagi bila bowler tersebut spare. Kalau Strike lagi la kuat sorakannya. "Kalau longkang?" Hm, ia tak jadi sorakan, tetapi saranan agar "try and error" untuk jatuhan pin akan diteruskan.

Bowling sebagai Ice Breaking
Berkenalan dengan ahli kumpulan, saya memerhatikan beberapa perkara sama yang berlaku dalam grup saya dan grup di sebelah. Tanpa bias kepada sesiapa, saya cuba mengaplikasikan coaching skills untuk mengelakkan konflik "nak enjoy dgn member tapi tak nak segan sangat bila tak capai target". Ice breaking dicipta melalui positive reinforcement bagi menggalakkan skil jatuhan dicapai step by step. Contohnya: vocal gestures, tepukan semangat, dan juga sekadar senyuman ringkas. :)

Bowling sebagai Terapi
Bowling menjadi salah satu medium untuk "exit" perasaan negatif. Bayangkan bola bowling di tangan adalah masalah, dan lontarkan ia sejauh mungkin. Fokuskan bahawa pin2 yang sepuluh itu adalah "grinder" untuk perasaan tadi. Siapa tahu anda boleh strike lebih baik dengan cara ini.

Bowling sebagai Networking Skills
Bowling mampu menghubungkan dua manusia yang tidak berapa rapat antara satu sama lain, melalui teknik sorakan, dan positive reinforcement, galakan untuk skil jatuhan pin yang lebih baik.
Bagi yang telah saling mengenali, bowling adalah antara medan terbaik bagi menambah keakraban dan kesalingfahaman.
Bowling juga adalah antara peluang terbaik bagi kita sebagai fasilitator, bagi mengenalpasti kelebihan dan kekurangan kelompok sasaran yang boleh ditransformasikan menjadi potensi ke arah keyakinan diri yang lebih baik.

In a nutshell,
16.08.09, PGG 28 BATCH OUTDOOR:Bowling. Bukan sekadar bowling. ;)

p/s: tahniah kepada korang yang dapat hamper. Wah2, ada yang sampai dapat hamper dua kali. ;)

p/p/s: cik Noni, tahniah untuk improvement anda!~ Begitu juga untuk rakan segrup saya, Ainul dan Meha. Don't give up tau :) Farid, awesome curvy strike! :D

p/p/p/s: Adam, kita share no 7 sama ekk.. ;)

4 comments:

Anonymous said...

memang best dapat main bowling. cuma best kalau ade coach yang ngajo. kalau setakat main sendiri mmg hancus wa lebur la masuk longkang.

Fahmi Mahat said...

betul3! basically main bowling takleh shok sendiri je. dia tak mcm karaoke.. :)

atikah said...

bagussss rrr abg fahmi tulis ni....
hahaha

sape yg dpt 2 hamper tu abg fahmi??? agagaggaga....

bg sy, main boling hari tuh yg paling best..semangat nye lain mcm sket.. maybe group kat lane sblh sy tuh poyo2 kot..ahaha

Fahmi Mahat said...

hai tikah~ :)

yang dpt dua hamper tu members. akbar dgn atirah, klu tak slap nama sister tu :D

tu lah.. abg fami rasa, kita rasa bes sbb kita main dlm "famili" kita taw. klu main dgn geng@kwn2 kita yang lain blum tentu kita rasa camtu..

jadi? resit buy1 game free 1 game pun ada lagi. apekata...? ;)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails