03 February 2012

Cerita Blog dan Google Panda : II

 Assalamualaikum semua. Err.. ada siapa yang midnight movie malam tadi tengok cerita Chronicles? Best ? =)

Jom, kita baca lagi sambungan entry tentang blog dan Google Panda.

Mungkin anda notice dalam dua tiga hari ini, rank Google atau Alexa anda tiba-tiba naik. Ini mungkin disebabkan update terbaru Google  Panda 2.3 yang 'memulangkan' aliran trafik anda, (harapnya berkekalan lebih lama)ketika mana algorithm pertamanya dicipta pada Febuary tahun lepas.

Jika  hari-hari biasa anda dalam blogging dipenuh dengan cerita sendiri, lebih banyak dari cerita tentang orang lain, atau ulasan tentang produk, berita dan movie tertentu, Google Panda tetap ada solusi untuk anda.

Dalam cara ini, anda boleh plusOnekan entri  anda, jika anda selalu mention tempat yang anda biasa hang out setiap minggu. Anda juga boleh plusOnekan entri anda bila anda jumpa orang yang kelas Public Figure (bahasa blogger, Retis). Anda juga boleh plusOnekan entri bila anda tonton movie bersama best friend anda.

Ini semua akan membantu anda lebih disukai Panda.

(Kenapa, Fahmi?)



Dengan update algorithm Panda yang terbaru, setiap kali anda buat semua perkara yang berbentuk peribadi, dan anda libatkan sama brand, places , atau persons, anda akan membantu Carian Google yang telah diimplemen dengan Google Plus One Search.

Carian dengan Google Plus One adalah lebih bersifat peribadi, atau personal.

Contohnya, jika semalam anda baru sahaja lepak-lepak dengan kawan di Music Bank, Wetex, Muar, dan anda rasa ia sangat happening, anda harus buat entry dan plusOnekan di Google + anda.

Next time, bila ada orang yang mencari Karaoke best di Muar, dalam Google, mereka bukan sahaja akan nampak Music Bank dan profile Music Bank di Facebook. Mereka juga bakal baca pengalaman anda dalam entry tadi.

Dan itu, Panda sangat suka! Panda sukakan entry yang rich dengan pengalaman yang personified.

Dengan cara ini, anda kekal mampu menulis entry yang personal, tapi dalam masa yang sama menaikkan relevansi info dari blog anda dengan menghubungkannya pada entry-entry atau informasi yang telah sedia ada dalam Internet.

Dan apa yang anda bakal dapat dari Panda dalam update terbarunya ? Priceless!

Ini adalah step yang Google ambil untuk menjadikan search engine dan resultnya lebih manusiawi. As much as we hate copycats and fakers within human subjectivity, and look for qualities in human, search engine does,  too.

If not all search engine does, well... Google did. =)

Nak tahu apa lagi quality baru yang Panda bakal cari dari web + blog anda? Tunggu sambungannya di Bahagian III

Nak lihat update lebih cepat? Dapatkan nya terus di sini








Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails