30 June 2011

Pehhhh II: Blogger Buat Hal Lagi ke?

Rata - rata blogger yang dijumpai dalam geng blogger meluahkan kekesalan atas rasa tak dapat update entri di blog. Ramai di kalangan kita yang ini pakai Blogger. Kan?


Peh, bila dah serasi + seronok berkawan dalam dunia blog ni, dah macam makan nasi kan?


Tak update rasa macam ada yang kurang sehari, betul, kan? :) (Ai berapa banyak 'kan' daaa~)

xleh update blog.. depresssnya.... (credit to blogs.seattleweekly.com)

Sebetulnya ,Blogger tidak mengalami masalah. Tetapi Server Network di kebanyakan tempat seluruh dunia yang mengalami masalah ke Blogger. (haa, jangan ingat kita sorang aje yang terkena ).

Blogger dan officer2nya dilaporkan sedang menyiasat lagi perkara ini.

Buat yang mengalami masalah lagi, apa yang anda perlu buat, hanyalah semata2 clearkan surfing history, cookies dan cache. Itu saja. =)


Berita diperolehi dari sumber sekunder blog luar negara, Robertosblogs.Net pada hari ini, 30.6.2011.

Mereka sedang berubah jadi lebih baik. Tapi kalau tak sabar, anda masih boleh convert ke Wordpress dengan hosting sendiri atau free, dan letak semua content Google Aps di blog anda.

(Macamana tu, Fahmi?)




Macam ni.
Kalau bajet tinggi, dan rasa mahukan domain sendiri dotcom dengan wordpress di hosting sendiri, saya boleh cadangkan anda 2 pakej.

pakej A: Wordpress package (Hatchling)


hosting ni basic dengan space limited dalam 20GB dulu2nya gitu, tapi sekarang unmetered@unlimited space dan Bandwidth. Bagus untuk blog yang pageview dah hyperclock sampai 1k + sehari.  Takde lagi masalah bandwidth exceeded. Dapat 1 domain yang anda nak dengan percuma (boleh pilih apa pun nama, asalkan available atau takde orang guna lagi) Harga sekitar RM12 sebulan, kalau rasa tak kisah, bayar terus setahun, dlm rm90+, jimat banyak juga tu, dengan function unlimited bandwidth+space tu kan.

pakej B:  Powered Hosting (Baby atau Bisnes)
hosting ni space unlimited, bandwidth pun unlimited. Sama juga macam yang atas. Cuma yang limitkan korang maybe harga dan  kreativiti ajelah. :)  harganya lebih kurang rm20 sebulan, setahun RM200 Domainnya unlimited. Korang leh park mana2 domain ikut suka koranglah. Tinggal beli, dan letakkan dalam cpanel , untuk manage. Jadi, sesuai untuk orang yang ada banyak blog dalam username. Sebab boleh beli domain.com dan manage dari cpanel hosting asal ni. Kalau tak nak pun, boleh aje guna redirections sublevel  dan takde had. *Pakej Bisnes lagi banyak kelebihan, dan offcourse lagi mahal, rm30+ sebulan.

Katalah, contohnya, korang ada dah setup hosting + domain bukakapi.com. Dan dalam account google korang, korang ada blog personal, blog bisnes tentang baju kalis api, sukan extreme paintball dan biz memasak. Dengan pakej ni, korang boleh buat samada

a: beli domain lagi 3 dan manage di sini, contohnya paintballjom.com, dapurberapi.com, takpanaspun.com untuk semua tu  =) 
ATAU

b: gunakan redirections paintball.bukakapi.com, kalis.bukakapi.com dan dapur.bukakapi.com.

means, kalau korang nak letak game online dalam sever, dan letak kat blog, dan generate income, tu terpulang pada korang, asalkan korang baca Terms n Conditions dia dulu lah. =) Saya guna yang ni untuk Biz Flash Header dan satu lagi projek online (dalam blueprint lagi).

Tapi, untuk yang betul nak  explore power wordpress, tapi tak rasa nak beli hosting dulu, boleh guna account free Wordpress dan beli domain sendiri. Banyak syarikat yang offer domain murah, dalam dan luar Malaysia. 

Syarikat hosting yang saya promotekan ini adalah syarikat dari negara yang memprotokolkan HTML, iaitu Amerika Syarikat. Saya percaya kalau kita nak yang terbaik, kita cari yang terbaik, dan tahu nilaikan harga pada kualitinya. Yelah kan, sementara nilai 1$USD masih RM3.00+_. Kalau nak, jangan tunggu lama2 =)

Oh ya. Kalau anda macam saya, yang yakin kuasa Google, dan mahukan kuasa redirections 99.99 uptime, anda juga boleh dengan saya dan saya akan bantu anda 100% untuk setupkan redirections ke site blogger.com anda, dengan syarat #1anda percaya saya, #2setuju dengan harga yang kita bincang, dan #3beri saya ruang untuk saya cadangkan @ nasihat, untuk mudahkan anda. Dan kalau anda baik hati, belanja saya Kenny Rogers space iklan di blog anda. Itu saja. =) Contoh yang telah sukses adalah arduinoinmotion.com dan anizatextile.com =)

Amcam, berminat? Jom Inbox saya , kita cerita di FB =)

Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails