23 May 2011

Menegur: Antara Teknik Dan Taktik


Dalam 4 hari ni, saya rasakan, antara isu yang best berlegar2 sekitar blogosphere tentulah 2 Perkara kan?

1) Pirates of Carribean
2) Nur Kasih the Movie

tapi dengan tak disangka2, muncul lagi 1 perkara kesan kemunculan Nur Kasih the Movie. Apa dia? Rasanya dah ramai yang tahu, cuma mungkin saya yang lambat fikir dan respon..

3)isu pelakon Nur Kasih (kita pendekkan TZ,) dan rakan seblog kita, solihinzubir.com (kita pendekkan SZ, eh, lebih kurang lak nama mereka).




Saya tak kenal Nur Amina atau tiz Zaqyah selain yang saya nampak dalam movie dan dramanya.

Saya juga tak kenal mana satu orangnya owner solihinzubir.com, walaupun crossreference oleh KITT oleh Facebook mengatakan kami pernah belajar di tempat yang sama.

Yang saya tahu, isu tentang menegur ini adalah:

1) ia tidak lapuk. Menegur adalah perbuatan yang dilakukan oleh ramai orang. Dari dulu, sampai lah sekarang.
2) ia adalah seni. Menegur melibatkan seni memahami dan meletakkan diri dalam situasi. Menegur melibatkan seni pemerhatian pada kata dan tindak tanduk manusia. Seperti seni yang lain, menegur membolehkan orang nampak kita yang menegur ini 'manusia berseni' bila teguran tu mampu mengubah orang, dalam keadaan orang tu sangat terbuka dan sangat menerima teguran tadi. Atau menyebabkan kita dimaki sebab takde seni langsung.
3) ia adalah satu dari method dakwah yang banyak sangat

yang juga saya tahu,
1) teguran dibuat dengan cara tersembunyi, pujian dibuat dengan cara terbuka.
2) niat memperbetul tak mungkin menghalalkan cara menegur yang tak brp berhikmah.

tapi saya juga tahu,
1) pelakon melakonkan watak cerita 'itu' dan dibayar untuk menyampaikan mesej dakwah dalamnya
2) blogger menulis dan menyampaikan idea, dan dibayar dengan kepuasan apabila orang membaca dan merespon entri mereka (ada gak yang dibayar oleh Innity, Nuffnang atau Advertlets)

dan saya tahu,
1)pelakon merasakan merasa kuat , immune kerana di belakang mereka ramai peminat yang sapot mereka no matter what. so when something happened, or fingers pointing to them, they'll turn to their fan to find voices yang sokong mereka, and amplify that voices up, until no one ever point-fingers them, like, ever.
2)blogger merasakan mereka perlu menulis untuk beritahu dan bercerita, kerana di blakang mereka pasti ada follower yang akan reasonant idea mereka. komen go or against, that's 2nd thing.

juga saya tahu,.
1) kemampuan manusia untuk justifikasikan tindakan mereka adalah unlimited. and it goes both ways, for both parties.
2) yang salah tetap akan salah, meskipun ia ditouchup. yang benar, biasanya sampai  bila2 manusia tahu benar itu benar.

yang saya belum tahu,
1) teknik manakah yang mungkin disengaja-silapkan oleh T.Z atas satu asas menyembunyikan fakta untuk memperbesarkan topik?
2) Teknik manakah yang belum dipelajari oleh S.Z dalam asas untuk menggunakan kuasa viral blogging untuk memperbetulkan so called role-model masyarakat kita yang masih mencari role model Islami?
3) taktik manakah yang TZ gunakan untuk menterbalikkan realiti (reality reversal) isu Dosa, Ikhlas dan Niat?
4) dan taktik apakah yang SZ masih belum gunakan sebagai senjata akhirnya untuk membantunya memperbetul mindset blogger dan mindset pelakon2 Malaysia?

Ada idea? Atau ada yang mahu saya jelaskan lagi  (or, maybe tak jelas apa yang saya cuba bawakkan)? Jom lepak ruang komen~=)

p/s: da lama tak buat entri kontroversi. OMG.
p/p/s: Ni bukan teknik atau taktik SEO, sebab dalam perenggan tak banyak mana pun perkataan @ nama mereka. Haha

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails