31 October 2011

Domain DotCom

Mengikuti trend Nuffnang di web mereka, penghasilan blog yang berkualiti (untuk mereka kongsikan advertisement mereka ) meningkat dari tahun ke tahun, sehinggakan mereka mampu mengadakan acara tahunan blog paling hebat dan awards yang lain. Faktor ini turut dimainkan oleh penggunaan dotcom.

Sedarkah penggunaan dotcom memungkinkan banyak perkara?

Rank yang lebih baik (ketepikan sementara isu Google Panda), trafik yang lebih stabil, dan imej yang lebih professional (bergantung kepada niche), adalah antara sebab kenapa kita perlu ada dotcom sendiri.

Namun, apa yang biasanya merisaukan pengguna adalah, bila dah selesa dengan domain blog provider, contohnya, dotwordpress , dotblogger, atau dottumblr, kerenyahan atau kelecehan re-configuration (konfigurasi semula) untuk widget iklan (Nuffnang, Advertlet), dan page rank , serta follower, menyebabkan tidak ramai yang bersungguh-sungguh mahu bertukar 'nametag' dengan dotcom.

Itu belum kita ceritakan lagi tentang domain provider yang mengalami masalah IP server down, yang bakal mengakibatkan kita dan para pembaca tidak dapat mengakses blog dotcom kegemaran mereka.

Juga, kita belum ceritakan tentang jangkamasa yang diambil untuk propagasi domain baru kepada link blog tadi.

Juga belum kita cerita tentang skeptikal tentang dotcom dan attitude blogger.

Itu semua memang ada betulnya (walau banyak yang tidak betulnya juga).


Saya tidak mahu berbicara soal risiko untung rugi, sebab hanya orang yang betul-betul mahu berjaya sahaja yang berani untuk mengambil risiko  terkira (calculated risk), yang saya fahami, tidak ramai dalam dunia.

Tapi, bila anda tempah domain dotcom dengan saya, saya pastikan anda dapat dua benefit .. eh bukan , tiga benefit =)

1)  IP Nameserver yang uptimenya sangat tinggi. Lokasi nameserver saya gunakan bertempat di US, lokasi laluan terhangat Internet dan dari negara asal usulnya. Practically, anda boleh lupakan tentang isu 'blog tidak boleh diakses kerana gangguan pada IP name server"

2) Tempoh Propagasi yang sangat cepat. Ia tidak akan mengambil masa 24-48 jam. Paling lama, adalah 24 jam. Anda tidak akan menunggu lama untuk melihat domain anda sendiri di web atau blog anda. =)

3) harga yang berpatutan, untuk kedua-dua reason di atas. Harga yang saya ambil, untuk pendafttaran dan setup domain, anda hanya perlukan rm60, kira-kira-kira 16sen untuk sehari, dan RM1.10 sen seminggu.

Namun, untuk tempoh 2 minggu ini, sempena musim perayaan, dari 31/10/2011 ke Selasa 12 AM 15 November 2011, saya akan meletakkan harga RM50 untuk tempahan domain, yang disekalikan dengan

a) Flash Header , Template Convert ,
b) Flash Header + Flash Banner,
c) BlogShop Template Conversion,

Tempahan dibuka mulai malam ini. Jangan berlengah, dapatkannya malam ini juga ok? :)

p/s: Baru saja siapkan tempahan untuk 4 domaindotcom sejak semalam. Antaranya :
www.MyEosh.com, www.Ltabhomestay.com, www.AmalinaZainal.com, www.LambaianPelangi.com.



Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails