01 October 2011

Mencari Warna Dengan Kuler

Warna adalah concept yang menarik dan tak kurangpentingnya untuk mana-mana design.

Soalnya, apakah yang menjadi pertimbangan kita, sewaktu memilih warna yang bersesuaian? soalan yang sering diajukan kepada designer, dan juga kepada guru seni, mungkin, tapi, siapa yang biasa menjawabnya dengan tepat?
Kuler dengan projek KemahKemim.com


Hari ni saya ingin kongsikan cara paling mudah dalam abad Google-up ni.

SubProgram Warna dalam Software
Sekiranya anda memiliki Flash product line dari Adobe, versi CS4 dan ke atas, ada satu function yang sangt menarik (yang saya baru jumpa petang tadi sewaktu bosan).
Fungsi ini dipanggil .... err.. bukan, ia bukan Color.

Monochromatic
fungsi ini dipanggil,
Kuler. Ia ada dalam Window >> Extension >> Kuler.

Dengan Kuler, kita hanya perlu pilih warna asas, dengan double click di Roda Warna, dan pilih drop down dari bahagian Select Rule.

Monochromatic memberikan anda warna yang 'senada' , dengan gabungan warna penggenap di akhir nya , iaitu putih, dan hitam yang dicampurkan dengan warna asas.

Analoguous
Analogue memberikan anda warna yang seakan2 sama dengan base colour, tanpa warna pengenap.

Triad memberikan anda gabungan 3 warna yang lengkap dan sedap di mata, dengan tambahan dua warna extra.

Complementary membenarkan anda memilih warna yang betul2 berada di hujung sebelah kanan roda warna dari warna yang anda telah pilih sebagai warna asas, dengan tambahan 3 warna extra.



Compund pula memberikan anda 4 warna, satu warna adalah warna gelap untuk warna asas anda, dua warna lagi (cerah dan gelap) untuk warna yang berada di sebelah hujung kanan roda warna asal anda, dengan warna gabungan penggenap, iaitu kelabu.
Shades
Triad
Compound

Shades adalah warna yang sesuai untuk dijadikan warna bayang2 untuk warna asas anda tadi.

Jadi, sebagai designer, jangan lupa untuk jenguk2 Flash. Flash bukan cuma boleh digunakan untuk animasi, tetapi ia adalah software terbaik untuk lukisan bervector, lagi-lagi apabila ia melibatkan permainan warna sebagai elemen penting.

Kuler... Online.
Jika software Flash bukan software wajib dalam laptop anda, (kekangan processor, mungkin), anda  boleh ke laman web terbaik untuk warna (bagi saya).


Colors On The Web, turut mengaplikasikan Kuler dengan fungsi yang sama, yang diwujudkan di atas platform Web biasa. 2.0.
Klik untuk tumbesaran

Jadi, apa tunggu lagi? Jom, kita belajar sama~ ^^





Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails