12 October 2011

Artifak II: Wordy Wednesday


Disebabkan wordless Wednesday agak sukar bagi  orangyang suka merepek  berkongsi cerita, saya kongsikan gambar ini pada anda dengan penerangan lebih kurang.

Ini adalah 'batu bersurat' so called, yang dijumpai di sebuah kawasan di Jepun. Bertempat di lokasi kepulauan Okinawa, yang pernah saya sebutkan dalam entri saya tentang Kepulauan Okinawa Jepun Melayu,   tulisan ini adalah tulisan yang bukan berasal dari tulisan Jepun. Sebaliknya, tulisan ini dikatakan mirip kepada tulisan Rencong. (sounds familiar?)

Tulisan rencong dikatakan adalah tulisan asal Tamadun Melayu kita, sebelum datangnya Islam yang kemudiannya mengubah kita menjadi pengappresiasi tulisan Jawi dan Kawa, (yang kemudiannya menjadi tulisan Rumi..)


Setelah saya dapatkan salinan huruf rencong yang asal, dan cuba terjemahkan, saya cuma mampu eja yang ini.


gah - wa - pa - wa (ba)- la - ga -ra   
Boleh tolong susunkan untuk jadikan ayat bermakna?  
Gah Pa Bala Gara(2)? (Hebatnya Bala, Gara-gara..?)

Di sebelah hujung kanan gambar itu, terdapat rajah yang saya percaya kita namakan sebagai gundal, dalam Matematik mudah darjah 3 ke 4, (waktu saya belajar dulu)

Gundal ini berfungsi sebagai pengelompok pemudah kira.

Dari gambar itu, saya lihat, ada dua gundal tujuh, yang lengkap, dan satu gundal lagi yang tidak lengkap. Dengan mengandaikan kiraan tujuh sebagai satu minggu yang lengkap, gundal ini mungkin memberi maksud 18 hari.

Dan juga ada lukisan seolah masjid berkubah yang terapung, di bawa oleh mahkluk yang seakan-akan ini:



Dan di sebelah kiri lukisan 'masjid' ini pula, seolah makhluk lain yang  terkurung dalam kurungan.







Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails