07 October 2011

UNhidekan File Anda!

Suatu ketika dulu, rakan sekampus berjumpa saya di lab, (dan juga di kelas, tapi orang lain pula) dengan menanyakan soalan yang agak mudah tapi kedengan aneh.

"Macamana aku nak tengok hidden files and folders in Windows 7? ". Maksud saya, tentulah dia tahu nak view hidden files & folders, tapi kali ini, ia memang unique.

Dia telah bawak laptop tu ke depan mata saya, dan cakap " Bro, kau cuba tengok ni."

Aneh.  'Do not show hidden files and folders' & 'Show hidden files and folders' telah di enabled  kan.

 yang sebetulnya,  ia diakibatkan oleh virus atau pun malware. Alhamdulillah, saya telah pun explore cara nak perbetulkan keadaan nya ini. apapun , Antivirus kena selalu update baru jalan. Kalau tak, tak jadi beb.

Jadi, kita gunakan command prompt. Jom anggapkan file yang hidden tu ada dalam pendrive di G:\Kerja folder. tengok step di bawah.

1. Pergi ke  Start >> Run. Taip cmd and tekan Enter untuk membuka command prompt.

2 Sekarang, anda hanya perlu ke directory yang betul dari command prompt.
[Saya anggap anda masih berada dalam C:\Documents and Setting\NAMAUSERNAMEPCANDA. dan anda nak ke G:\Kerja ; taip G: dan tekan enter. Ini membawa anda ke G:\ dalam command prompt. Taip cd Kerja dalam command prompt dan tekan Enter. Kni anda telah berada dalam G:\Kerja ]

3. Taipkan command dir  dan ia akan menyenaraikan semua file yang ada dalam G:\Kerja. Ini untuk memastikan file tadi tak hilang lagi.
4. Taipkan attrib -r -a -s -h  dan tekan Enter.

Jika anda ingin memadam fail tersebut, taipkan del [Nama folder] dalam command prompt.Ini bakal memadam folder tertentu dalam directory tadi.. Contohnya,  del Temp.





Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails