03 September 2009

Facebook: Scary yet True




1) Dalam Facebook, anda tidak akan tahu siapa yang sedang melihat profile anda, baik secara realtime atau non real time. Unless ada seseorang yang tinggalkan komen, like@unlike feed anda.
Ia membenarkan profile anda dilihat oleh sesiapa sahaja. Dan anda takkan tahu siapa mereka. Scary?yet true.

2) Glitch tertentu dalam Facebook :
apabila terlalu byk access dlm satu-satu Facebook's webserver (highload), sesetengah data anda boleh terlepas pada orang lain, tak kira dalam bentuk newsfeed, atau plain code. Pernah alami saat di mana anda tidak dapat nak padam semula komen atau feed anda yang baru saja ditaip, kerana akaun anda secara tiba2 tidak dapat diakses? Lagi2 komen tu adalah komen yang merbahaya@ negatif? Scary? Yet true.

3) Cabaran Social network kepada pengguna Muslim:
Selain menghubungkan manusia melalui Online Network, Facebook mengalihkan tumpuan manusia kepada perkara yang seolah2 boleh dikawal, tapi sebenarnya tak ; penggunaan masa.

Dalam teori CMC, (computer mediated communication), masa adalah ruang yang sangat subjektif. Internet meruntuhkan dimensi masa.. contohnya, ia mampu membuatkan kita rasa masa yang kita lalui dalam Facebook sangat sekejap, atau sangat lama.

Perasan atau tidak, apabila kita dalam dunia Facebook, kita rasa kita cuma online sekejap. Tetapi realitinya, kita mungkin menggunakan lebih masa kita untuk update dgn segala mcm feed yang ada dalam connection kita. Mcm double-edged sword yang tak fair, kita akan gunakan lebih masa untuk perkara yang tak sepatutnya berlaku dalam perhubungan kita sesama manusia.. melalui Facebook. Back biting dan Flaming isn't so ovverated anymore..is it?

4) Not so scary, tapi inilah cabaran dari Jews untuk pengguna Facebook Muslim. Contohnya, bolehkah kita dalam masa yang sama, mengumpulkan sasaran da'wah seramai mungkin, dan meminimakan masa yang diambil untuk komen semua feed yang mungkin berpotensi untuk menyentuh hati sasaran2 ini?

Sekian. Mari kita kongsi idea bersama mengenai apa yang saya bincang di ruang komen ;)

p/s : komen yang boleh dibuat apabila masa berfacebook dipotong dari masa online - sebab Facebook mengakibatkan connection congests dalam semua Kuliyyah dan Administration's Network, ergo, disconnect Facebook dari connection ICS.
p/p/s: siapa kata addiction is good? Not even an FB Addiction. :D

2 comments:

NURUL LAILATI MAHAT said...

adess along ni..dah tntu facebook tu foundernya yahudi.eh along ada dpt tak emel yg angah forward kan psl facebook?

by the way i got the highest marks among the others even amik pekse pusingan kedua. dahle result kuar time besday..ia adalah perasaan yg tak dpt dibayangkan dgn kata-kata (ucapan seorang yg jakun heh).okla along smg terus belajar bersungguh2,nnti angah nak dtg konvo along kat UIA even along tak dtg masa konvo angah kat MARSAH hu2

fami said...

ia bukan sbb pengasas facebook adalah yahudi je miss Laila.

saya melihatnya sebagai cabaran menggunakan pelbagai applikasi dan kemudahan yang dibangunkan oleh kaum mereka, sebagai memperbaiki Muslim sendiri.

Tak mustahil bukan?

Saya tidak pesimis pada teknologi hanya kerana ia dibangunkan lebih baik dari org Islam.

Bukankah hikmah itu sendiri adalah apa yang telah hilang ( banyak )dari Muslim itu sendiri, dan kita disuruh mengutipnya di mana2?

Tak perlu kita membenci kesemua kemudahan perkara dalam hidup kita hanya kerana ia dibangunkan oleh Yahudi, sedang hakikatnya konsep kemudahan itu sebenarnya Muslim yang mempeloporinya.

Melainkan kita sendiri memilih untuk directly sokong mereka dengan membeli barang2 yang memang pasti sharenya dihantar ke sana.

bukan semua yahudi itu zionis. tetapi zionis itu memang keparat.

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails