26 April 2005

bila dah boring...

Bila dah boring atau takde pape nak buat, aku selalunya akan membayangkan keadaan yang buruk yang mungkin akan berlaku pada aku dan membuat persediaan secukupnya dalam kepala aku. persediaan percakapan, dan jugak persediaan perasaan. Maknanya aku cuba menghilangkan perasaan yang tak patut ada pada masa tu. Contohnya kalau aku bayangkan aku terserempak dengan arfah, aku bayangkan APA yang aku nak mulakan, bayangkan APA perasaan masa tu, dan cuba hilangkan gabra. aku kengkadang gabra jugak.

Kata cill, aku mcm dia jugak. jadi bila keadaan macam ni terjadi dalam dunia sebenar, kita boleh mereaksi dengan baik. Tapi bukan semua keadaan boleh dirancang. Terutamanya bila kita terpaksa mengakui hakikat bahawa bukan kita yang mengawal keadaan tu sebenarnya. Kita cuma memainkan peranan tersebut. Hakikatnya, yang mengawal adalah prinsip perhubungan yang kita amalkan selama ini. Hakikatnya, yang mengawal adalah Allah. Dia akan jadikan keadaan tu baik atau buruk untuk kita.

Persoalan hakikat kengkadang buat aku senyum sorang2. kengkadang buat aku malu sorang2. dan juga kengkadang buat aku sedih sorang2.
Aku senyum bila ingat macam mana mula mula aku kenal dengan budak perempuan yang aku kenal dari dulu sampai sekarang. Kekok ke tak, apa yang aku cakap kat diorang, kegabraan aku, dan mcm mcm lagi la. (jap2, aku rasa maksud hakikat adalah kebenaran. Jadi, kat sini, kebenarannya adalah macam mana mula mula aku kenal ngan diorang.) dan aku jugak gembira bila ingat apa yang aku bayangkan tu, jadi real.
Tapi bila tak jadi, dan keadaan sebenar menjadi lebih teruk, aku malu la sorang2. pastu, berfikir cemana nak improve keadaan tersebut.
Tapi kengkadang aku takut dan sedih. Sebab, ada jugak bayangan yang aku bayangkan tu adalah kematian kematian orang orang yang dekat dengan aku. Cill. Adik bongsu aku. Mak aku. Jadi bila aku bayangkan keadaan ni, aku bayangkan sekali perasaan aku dan banyak kali aku gagal bayangkan perasaan aku. Aku patut cuba lebih kuat, aku tau tu. Ops, dah azan maghrib. Dari pukul 6 sampai 7.20 aku ada kat lab library. Blah dulu la ye. Assalamualaikum.

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails