04 October 2007

Mencari Satu Titik Persamaan

Al Ghazali, seorang tokoh besar dalam Islam, juga merupakan seorang ahli psikologi, mengikut pendapat sesetengah pihak yang berautoriti dalam ilmu psikologi Islam, contohnya Prof Malik Badri, Dr Alizi Alias, dan beberapa tokoh psikologi Islam Malaysia.

Freud, atau nama sebenarnya Sigmund Freu pula, adalah seorang tokoh psikologi Western, yang mengasaskan teori psychodinamic sebagai method dan approach dalam psikologinya.

Apa agaknya penerimaan anda yang membaca, kalau tiba-tiba saya katakan yang Al Ghazali dan Freud ada persamaan?

(Mana boleh!)

(Oi, kau ni gile ke? Al ghazali tu Imam besar, Freud tu dah la gile sex.. buat ide pakai personal experience je)

(eh, mana sama dorang tu.. tak baik awak cakap camtu...)

Nanti, nanti. Saya tak kata dorang tu sama, tapi saya kata ada persamaaan. (Ada beza ke?)

Ada bezanya sama dan ada persamaan. Kalau anda nak tahu. :)

Tadi saya baru belajar tentang Freud dan sejarah tentang psikodinamiknya tu. Kelas History yang dah sebulan saya tak pegi, sbb lecturer pegi US ada conference.

Persamaannya adalah, kedua-dua Al ghazali dan Freud menekankan tentang internal struggle, yang berlaku dalam diri manusia.

Pada al ghazali, struggle tersebut, dikenali sebagai mujahadah, jihad melawan nafsu yang mengajak pada kejahatan.

Pada Freud, struggle tersebut berlaku antara id (kehendak yang mengajak pada keseronokan dan kebebasan) dan juga ego (perasaan ingin menolak kehendak id). Struggle tersebut dikawal oleh superego (rasionalisasi yang sering kita lakukan tiap kali struggle terjadi).

kagum juga saya dgn lecturer saya. Dapat pulak dia cari titik persamaan pada kedua-dua tokoh yang agak kontra pada kebanyakan orang (mesti punya lah.. eh, eh, tak pe ke generalize ni) :)

1 comment:

mira said...

gila seks? mana tau ni..? :)w_

oo, tak datang kelas pasal cikgu pegi oversea yea? hmm..

:p

keep up in writing!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails