25 September 2007

Nurin Jazlin Jazimin: Teknik Psikik

Mm, menarik juga kalau PDRM mengaplikasikan teknik psikik ke dalam siasatan ni. Cuma yang jadi isunya adalah reability (kebolehsandaran) dan accuracy (ketepatan) teknik.

Teknik psikik, mungkin pada sesetengah orang, (termasuk saya yang agak skeptikal), macam sama aje dengan teknik mencari barang oleh bomoh2 "so-called" handal. Ada petua pakai tempias air liur (hahaha, dulu2 punya cerita masa kecik, time barang penting hilang).



Ada juga yang amalkan bacaaan ayat2 quran tertentu sambil berwudhu kemudian masuk tidur, mimpi yang diperoleh semasa tidur tadi dijadikan reading kepada lokasi barang yang hilang. (tapi perlu kepada ahli tafsir mimpi).

Tapi kalau ikut kata2 ahli forensik hipnosis (utusan semalam), memang ada teknik psikik yang membolehkan kita mengesan "tenaga" dari barang yang hilang, dengan memegang cebisan dari barang tadi. Tapi ahli forensik hipnosis bukan ahli psikik. kan? Macam bukan orangnya untuk ditanyakan soalan "bolehkah kita mencari barang hilang" ;) Unreliable juga lah jawapan ini.

Terfikir, macamana ya jadinya bila skuad gerak khas ada sorang pawang untuk locate mangsa yang hilang. Mungkin macam ni kut skripnya:

Inspektor Aliza: Sarjan, arahkan ahli psikik kita untuk kesan mangsa, dari cebisan karpet yang ada kesan darah ni.

Sarjan: Baik inspektor. Tok bomoh, tolong scankan menda ni (sambil hulurkan cebisan karpet pada bomoh )

Bomoh: Aaa, kejap.. mm.. (pegang barang tadi, pejam mata, contact dia punya perewang).. ok2.. Orang ni baru je keluar dari kereta, kawasan ni gelap, banyak rumput.. ada satu pokok yang baru kena panah petir kat sini...

Sarjan: lagi?

Bomoh: Tu je yang saya dapat. sini line tak clear sangat, satu bar je..

Sarjan: Eh, awak ni. Kata psikik?

Hahaha :D apa pun kita tgk hasil siastan ahli psikik polis untuk kes nurin ni. mungkin tak sama lah dialognya dengan skrip di atas :P

1 comment:

mira said...

macam mana dengan keupayaan anjing untuk mengesan bau? jika dilatih, tak semestinya boleh kesan dadah je kan?

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails