04 March 2009

Kombo JomHeboh

1) Jom Heboh : Antara Nilai dan Komersil

Jom Heboh bagi saya kian diterima salah satu daripada elemen budaya sistem sosial masyarakat Malaysia, walaupun tentu ada pihak yang tak bersetuju dengan kenyataan ini. Hakikatnya, saya tidak mengatakan ia adalah elemen yang baik atau yang tidak baik, kerana anda boleh fikirkan sendiri. Apa yang penting, sistem sosial dibina dengan begitu banyak elemen, bukan sekadar elemen budaya.

Dan yang penting juga, bagaimana anda bereaksi kepada elemen tersebut. Ada yang menempelak, ada yang menghalang, dan tak kurang juga ada yang beremosi. Anda bagaimana?

Saya sampai ke MITC Melaka Ahad lepas bersama yang tersayang. pada awalnya, sekadar mahu berjalan ke Melaka, pusing2, (maklumlah org baru dapat lesen P, hehe) tapi setelah dicadangkan, kami pun xplore jalan bersama2. Takde apa sangat yang menarik, mungkin sudah hari terakhir. Tapi kami sempat pusing di bahagian hadapan MITC dan masuk ke dalamnya.

Setelah hampir sejam di sana, saya merumuskan bahawa:
a) JomHeboh adalah program bisnes besar2an, bukan program pembinaan budaya secara sepenuhnya. Maka boleh dikatakan rugi mereka yang ada bisnes dan tak mahu mencuba buka tapak di sini (mungkin mahal, saya tak tahu kos tapaknya).

b) JomHeboh adalah marketing strategy yang sangat kolektif untuk TV, dan para pengusaha yang berkolaborasi dengannya. Bagi tau saya bisnes apa yang tak perlukan marketer/promoter macam TV3, dan saya boleh katakan yang bisnes mereka takkan boleh lawan pesaing mereka. :P

2) Bila Dah Berlesen..
Bes rupanya drive jauh-jauh time muda-muda ni. Dalam masa 24 jam, saya telah berjalan sejauh 2000km, dan 22 jam dihabiskan di atas jalan. (er, 24 jam itu bukanlah pengiraan terus menerus dari 1 ke 24 :P )

Milestone seterusnya: Berjalan Ke Penang :P

1 comment:

mira said...

nak pi jugak penang? manthop! :)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails