3 Entri Paling Kerap Dibaca Seminggu Ini

10 August 2005

epistimologi.. kalau tak silaplah..

Kelas bermula. Jam menunjukkan 11.30 pagi. Pensyarah memulakan kelasnya bertajuk Roles of Prophet.
Ketika itu pensyarah membincangkan keperluan asas manusia (basic human needs) untuk survive sebagai human beings, bukan sekadar survive sahaja semata-mata. Jadi, dalam banyak-banyak jawapan untuk 2 basic human needs, rakan penulis, Hafizuddin a.k.a izu, telah ditanya..
"okay, you, second row, second line, give me two basic human needs!"
Izu menjawab..
"Physical and spiritual needs. Physical is like food, drinks, shelter, (mengulang balik jawapan penulis nampaknya..), while spiritual needs is like to have belief in God.."
Okay.. , now I want to share my humble understanding about spirituality, because our friend here had mentioned something about spiritual and physical."

Untuk menyedapkan pembacaan, penulis akan menterjemahkan teks ucapan beliau ke dalam bahasa Melayu...

Spiritual adalah satu konsep yang asing dalam Islam. Spiritual secara asasnya menurut pengertian Barat bermaksud, mengeluarkan spirit kita, dan mencantumkan spirit kita dengan spirit Allah. ... Jadi spiritual itu sendiri sudah menyalahi maksud tauhid kita. Kita takkan sekali-kali dapat bersatu dengan Allah or whatsoever sebab kita adalah makhluk dan Allah adalah pencipta. Sebab itu, sehingga kini, tiada satu ulamak pun yang berani dan mahu menterjemahkan spiritual dalam maksud Islam. Dalam islam sendiri, dalam Quran, dalam Sunnah, tidak ada satu statement pun yang menyatakan tentang spiritual.
Spiritualiti lahir daripada kebanyakan agama lain yang memiliki konsep ini.
Spiritual, ada dalam Kristian, ada dalam taoism, janism, confuciusinism, dan lain-lain. Mereka mengatakan bahawa untuk mencapai tahap spirituliti, kita mesti mengasingkan diri dari dunia.. menjauhkan diri darinya.. dan melibatkan diri kita dalam kesakitan dan kesussahan.. lagi susah dan lagi sakit kita, lagi tinggi taraf spiritualiti kita..
Konsep ini asing dalam Islam, kerana dalam Islam sendiri, kita melibatkan dunia dalam ibadat kita, sekiranya kita menganggap ibadah itu adalah satu konsep spiritualiti. Dalam ibadah, kita ada wudhu. Wudhu menyediakan kita dengan keadaan yang bersih. kemudian kita pergi ke tempat istimewa untuk beribadah yang dipanggil masjid. kemudian kita melakukan perbuatan tertentu dalam postur kita. Kita berdiri, rukuk, sujud, bangun semula, dan seterusnya hingga salam. Kita baca bacaan tertentu. Semua ini tidak ada dalam spiritualiti yang diamalkan oleh agama-agama lain. Ibadah nyata tidak sama dengan amalan spiritual agama lain. Kita juga tidak boleh mengatakan iman itu adalah spiritualiti, kerana dari asas lagi spiritualiti mengganggap penyatuan tuhan dan makhluk itu sesuatu yang tidak mustahil, DAN INI AMAT BERTENTANGAN DENGAN KONSEP TAUHID.
Dalam ibadah kita, kita perlukan masjid. Masjid itu sendiri dibina dengan worldly matters.. dibina dari batu.. nak bina dinding perlukan duit. Nak pasang karpet perlukan duit. Nak pasang microphone, speaker, perlukan duit. Kalau kita pakai konsep spiritualiti takyah pakai duit nak bina tempat ibadah ni. semayang je kat ceruk gunung, atau lemah, atau mana-mana saje.. sebab spiritualiti mengasingkan dunia kita dari dunia luar... Jadi, mana spiritualiti dalam Islam? Tadak!! (menggunakan perkataan Melayu yg sebenar "tadak", sebab lecturer ni Indian Muslim.. memang lawak gile)..


Itulah yang penulis faham tentang konsep spiritualiti yang sering digunakan oleh orang Islam, sesetengahnya, tanpa menyedari maksud sebenar..

Bukan dengan lecturer Dr Israr Khan ni aje yang tekankan pasal penggunaan term yang conflict dgn maksud sebenar term tersebut dalam Islam, lecturer History of Islam (Dr Mezut Idris) pun cakap mende yang sama..

Agaknya usaha-usaha orientalis untuk mengelirukan umat Islam mengenai penggunaan term2 Islam sendiri tu dah berjaya..

sebagai contoh, term Islam Hadhari tu sendiri...

Kalau ikut apa yang Ustaz Hadi Awang sebutkan dalam bukunya Hadharah Islamiyyah bukan Islam Hadhari, kalau kita menamakan Islam itu Hadhari, adakah itu bermakna ada Islam yang bukan Hadhari? Islam yang tidak menggalakkan umatnya membina tamaddun?

Kalau ikut apa yang Dr Mezut cakap pulak, term hadhara (dr prkataan hadhari) itu hanya muncul pada kurun ke 18. Sebelum tu mana ada konsep civilization yang dimaksudkan dengan hadhara, sebab sebelum ni perkataan yang paling sesuai untuk menggambarkan tamadun Islam adalah TAMADUN dan MADANIYYAH.. sebab both perkataan ni datang dari perkataan da-ya-na.. . Da-ya-na ni adalah rootword juga kepada diin.. nak menggambarkan tamadun atau peradaban, atau civilization Islam bertunjangkan Islam, bertunjangkan agama.. it's not as simple as what the Western always thought.. jadi, bila kita gunakan hadhara, apa yang kita maksudkan adalah peradaban atau tamadun Islam yang sama level dengan apa yang Barat ada, sedangkan kita jauh lebih hebat dari mereka, sejak dulu lagi... sebelum kurun ke 19, to be specific. .. emm, emotional pulak...

Itulah antara kelas yang buat aku seronok belajar, sebab mengupas mengenai penggunaan term yang betul. Aku memang suka mende2 camni.. apa orang kata... epistimologi.. kalau tak silap lah..

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails