27 November 2008

marah dan sunnah

Iklan utama:
Blog ini dalam proses pemindahan. Paling lambat, naik semester hadapan, ia akan mula beroperasi di domain dan hosting sendiri.

_________________________


Sesekali membelek majalah2 lama dalam simpanan, terusik rasanya melihat satu artikel dalam anis 2006 april.

Ketika ini, masyarakat Muslim Malaysia dikejutkan dengan karikatur oleh pelukis Denmark yang menghina Islam dengan menggambarkan Nabi Besar Junjungan kita s.a.w dengan sifat dan ciri-ciri yang tidak sepatutnya.

Tajuk artikel ini, Marah kerana Cinta, bukan kerana Benci. ia telah ditulis oleh saudara Pahrol Muhammad Juoi, seorang yang bagi saya, adalah antara pasak gerlobolan aktivis Islam yang bergerak dalam dak'wah bil kitabah, atau jihad dakwah penulisan.

Walau ada segelintir di kalangan sahabat saya sndiri yang mengkritik gaya penulisannya. Isi kandungan tulisan artikel Sdr Pahrol ini, amat mengusik hati saya apabila membacanya kembali pada waktu ini.

Kita mengaku kita cintakan Nabi kita, tetapi kita masih belum boleh melekakan diri kita mendengar orang yang membaca Al Quran di radio, atau sekadar bacaan kawan2 kita, lebih lama dari kita mendengar lagu-lagu kegemaran kita. Sedang Nabi s.a.w, antara kegemarannya juga adalah mendengar bacaan al Quran dari sahabat-sahabat yang memiliki bacaaan dan suara yang merdu.

Khas buat lelaki. Kita mengaku kita cintakan Nabi kita, tapi kita cuma ingin mengamalkan sunnahnya dalam poligami saja. Itu pun belum tentu kita boleh berlaku adil sebaik-baiknya. Ini tak, sibuk nak pasang spare, kahwin pun belum usai masalahnya lagi. Disuruh jadi imam di rumah atuk/nenek (sebab jadi cucu yang paling tua) tak nak pula, pandai pula cari macam2 alasan.

Kita mengaku kita cintakan nabi, dan bila orang hina Nabi dan sunnahnya kita marah. Namun, sunnahnya yang kecil, kita nak amalkan pun segan - beri salam terlebih dahulu pada orang yang kita kenal dan kita tidak kenal.

Sdr Pahrol membuat analogi Muslim Malaysia dan sunnah, seperti orang tua dengan barang antik di bawah rumah. Barang tersebut disimpan di bawah rumah, dipakai tidak, dibuang pun tidak. Namun bila ada orang mahu menggunakan, baru kecoh marah2. Takut rosak, takut hilang, takut tak pandai jaga, dan macam2 lagi.

Bagi saya, saya harapkan analoginya untuk sikap Muslim Malaysia dan sunnah, di masa akan datang, akan jadi seperti makan nasi - kalau tak makan, rasa gelisah. Kalau tak buat satu sunnah setiap hari@istiqamah, rasa gelisah. Rasa bersalah.

Mari kita doakan bersama, agar rasa cinta pada Muhammad s.a.w yang sebenarnya, terimplan kekal dalam hati dan sikap kita. :)

Later.

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails