06 November 2008

Apabila Faktor Baka Dan Alam Sekitar Diajak Berbual

Dalam kesibukan kebanyakan psikologis dalam perdebatan mereka bagi menentukan faktor mana yang lebih penting dalam mengawal pembangunan seorang manusia, samada faktor alam sekitar ataupun faktor baka, saya ditemukan dengan satu formula pelik dalam buku Dr Hassan Langgulung.

formula ini, seolah2 menyatakan bahawa, dalam banyak keadaan, kebarangkalian untuk faktor alam sekitar mempengarui pembangunan (development) manusia, adalah lebih mungkin ,dari faktor baka.

(macamana pula nak letak formula dlm entri ni? ces~)

Dan satu lagi fakta dalam buku ini, ingin saya kongsikan kepada anda.

Faktor alam sekitar juga bertindak balas dengan faktor baka, untuk menghasilkan faktor baru dlm pembangunan manusia.

Phenylketoneuric acid (PNA)adalah bahan yang turut bertindak balas dalam pembangunan manusia. Melalui PNA, asid amino berlebihan dalam badan tidak dapat diclearkan. Dan apabila PNA berlebihan dalam badan, badan tidak dapat menyerap asid amino yang selebihnya, untuk tumbesaran. Dan dalam jangkamasa panjang, asid amino yang berlebihan menjadi masalah kepada hati/hepar untuk dikumuhkan. Dan, it can be deadly.

Secara asasnya, PNA wujud apabila adanya penyakit phenylketonuria, yang diwariskan melalui baka/genetik. namun, faktor alam sekitar/environmentnya berfungsi apabila makanan2 kaya dengan protein disuapkan kepada anak2 kecil yang tidak tahu ini, saban hari, dengan notion bahawa "protein baik untuk tumbesaran." Ia menyebabkan PNA mengumpulkan asid2 amino yang tersangatlah banyaknya dalam badan.

Dan akhirnya, anak kecil ini membesar menjadi sang dewasa yang memiliki flaw dlm kebolehan mental (mental capacity) mereka.

Oleh itu, penghasilan bahan ini secara proliferatif dlm badan, ternyata menunjukkan bahawa tumbesaran lebih boleh dikawal melalui faktor alam sekitar, dan bukannya sekadar faktor baka.

Jadi, adakah ini bermaksud yang kita sudah tidak perlu memisahkan lagi kedua2 faktor berikut (sebab kedua2nya boleh mempengaruhi antara satu sama lain)?

Atau, kita perlu menambah faktor lain dalam episod pertumbuhan manusia - faktor ketuhanan?

Faktor ketuhanan tentun lebih mempengaruhi segala-galanya - kerana manusia adalah makhluk Tuhan, dan ternyata, Tuhan lebih mengetahui segala2nya.

Dan kalau kita benar2 mahu menghindarkan penyakit phenylketonuria untuk tidak dicipta dlm gen anak kita, pun kita akan bermohon kepada Tuhan, bukan?

Di akhir idea ini, saya menyimpulkannya - faktor ketuhanan lebih mempengaruhi tumbesaran manusia daripada faktor alam sekitar dan baka.

later :)

bacaan lebih lanjut: Phenylketonuria

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails