10 November 2008

Teori : Kesedaran tentang kesan peniruannya

Teori menjelaskan hampir kesemua fenomena yang berlaku dalam setiap aspek kehidupan manusia. Baik teori yang kita pelajari sejak kita disekolah rendah sehingga peringkat umur kita, mahupun teori yang kita sendiri fikirkan , ia boleh digunakan untuk untuk menerangkan apa yang terjadi pada kita hari ini.

Kita ada teori domino yang mengaitkan bagaimana kumpulan siri peristiwa boleh membawa kepada satu peristiwa akhir yang besar.

Kita ada teori kesan rama-rama yang menerangkan bagaimana satu peristiwa boleh membawa kepada satu peristiwa lain yang tidak begitu jelas kelihatan perkaitannya.

Kita ada teori ketakselanjaran masa yang menjelaskan masa yang kita telah lalui tidak akan sama seperti sebelumnya jika kita berjaya sampai kepada ruang masa itu.

Kita juga ada teori berbilang kecerdasan yang menjelaskan bagaimana kecerdasan tidak hanya perlu dinilai melalui kepintaran IQ.

Namun, walau teori menjelaskan soalan kenapa dan apa, ia tidak begitu menerangkan bagaimana untuk kita mendapatkan kesan keseluruhan teori tersebut, atau menjauhi kesan teori tersebut.

Sebagai contoh, kita tahu kita ada teori berbilang kecerdasan, namun ia tidak memberitahu bagaimana kita boleh mencapai berbilang kecerdasan, atau sekurang-kurangnya mengekalkan 3 atau 4 kecerdasan itu pada anak2 kita. (which made me wondered up until now: how did my parents able to do that?)

Kesimpulannya, sekadar mengetahui teori itu memberi kesan kepada diri kita tidak cukup. Kita juga perlu memiliki kerendahan hati bahawa ia memang boleh berlaku, dan keazaman untuk mencari bagaimanakah caranya untuk kita memberi kesan teori yang sama pada orang lain, ataupun menjauhkan teori itu daripada memberi kesan kepada orang lain.

Later.

p/s: entri ini difikirkan ketika proses penyahtinjaan berlaku. Ia membuktikan bahawa artikel tentang kesan penyahtinjaan kepada proses pemikiran aktif dlm Dewan Kosmik keluaran bulan November 2008 ini, adalah realistik dan boleh dipanjangkan kepada kajian-kajian lanjut. (oleh itu, para pengkaji cognitive psychology sekalian, anda boleh bersedia, begitu juga dengan sample subject yang tak kisah buang air sambil pakai elektrod2 di kepala mereka :P )

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails