15 November 2008

Orang Gaji Import: Adakah Masih Relevan

Situasi A
Isteri anda baru sahaja bersalin, dua hari yang lepas. Rezeki anak baru mungkin, anda telah menerima anugerah dan dinaikkan pangkat. kerja anda menjadi lebih sibuk. Anda teras sukar pula, kerana risau bahawa tidak ada yang dapat menjaga isteri dan anak anda seperti isteri anda sendiri. Sementelahan pula, anda dan isteri adalah anak yang baik , dan tidak mahu menyusahkan mentua.

Situasi B
Orang tua anda (ibu atau bapa ,atau keduanya)baru sahaja pulang dari rumah anda, akibat tidak betahnya mereka di suasana bandar yang hiruk pikuk, setelah sebulan tinggal di rumah anda. Antara alasan mereka, ayam di rumah tak ada sesapa nak tengok dan bagi makan. Anda cuma risau bahawa orang tua anda tidak ada yang menjaga di kampung. (adik bongsu anda baru sahaja kahwin 2 bulan yang lepas dan mengikut suaminya ke luar negara, anak paling pandai katakan, dapat pun mat saleh hehe.)semua adik beradik yang lain sibuk dengan bisnes mereka.


Dalam situasi ini, anda ternyata perlukan seseorang untuk menolong menyelesaikan masalah - orang gaji. Namun, apakah orang gaji benar-benar layak untuk menyelesaikannya?

Dalam hal mencari orang gaji, sikit punya susah nak jumpa orang tempatan (jiran, anak jiran, sedara, atau anak sedara) yang suka bekerja sebagai orang gaji.Lantas, pilihan diexpand kepada second list - orang gaji import.

Persoalan kedua pula muncul : Adakah orang gaji import masih relevan?

Kajian kes sepanjang tahun 2008 menunjukkan keganasan dan jenayah yang dilakukan oleh orang gaji import, baik yang dikenali atau yang baru sahaja dikenali melalui agen mereka.

Kes terbaru orang gaji import di harian Metro 14 November 2008, melibatkan mereka membuat laporan palsu kepada polis untuk kes kecurian barang kemas yang disimpan dalam tempat tersembunyi dalam rumah. Laporan yang dibuat meragukan polis kerana tiada kesan pergelutan atau pun dipecah masuk ataupun penyelongkaran barang.

Kes sebelumnya , orang gjai import mencederakan tuan rumah untuk mencuri.

Kes sebelumnya, orang gaji import merekacipta poket khas dalam seluar dalam mereka untuk mencuri barang2 kemas berharga.

Kes sebelumnya, orang gaji import memukau tuan rumah.

Kes sebelumnya lagi, orang gaji import menyebabkan anak yang baru dua bulan dilahirkan, mati. (kan tak pasal2 je tuh? punyalah susah nak dapat anak, berusaha dengan gigih, maklumlah dua2 ada masalah, sekali dah dapat, meninggal la pulak... ish3)

Kes sebelumnya lagi, orang gaji import lari dari rumah setelah baru sehari bekerja , kerana ejen tidak bertanggungjawab. Ejen pula yang merancang escape route untuk orang gaji ini dengan modus operandi yang tertentu.

Dalam kebanyakan kes-kes yang tidak dihebahkan, orang gaji tidak sama kebolehan dengan yang diiklankan. (ini pun satu hal juga, marketing tak betul.)

Semua ini kalau anda perasan, adalah cerita orang gaji import. (Orang gaji yang tidak diimport, saya cuma pernah baca ceritanya dalam buku Sharifah Abu Salem penulis novel dan skrip yang prolifik. Judulnya tak berapa ingat. Sekadar memberitahu yang saya sangat jarang jumpa dengan orang gaji tempatan).

Persoalannya : bagaimanakah kita menangani masalah orang gaji import?

Cadangan jawapan:
A) tukar mentaliti
Mentaliti orang kita mengatakan bahawa orang gaji mestilah orang gaji yang diimport. Tapi memandang rendah pada orang tempatan yang mahu bekerja jadi orang gaji. Kan? (Saya tahu anda sedar, jangan gelak)

B) tukar label
Label orang gaji@pembantu rumah@amah ini tidak menarik minat orang lain untuk bekerja seperti mereka. label ini label yang merendahkan manusia. Apa yang sama antara orang gaji dan orang minyak? Ya, mereka dipandang rendah.

Tukang cuci lantai di Eropah tidak dipanggil cleaner, mereka dipanggil Floor Engineer. (kebersihan lantai tempat kerja turut termasuk dalam ciri ergonomik tempat kerja itu, jangan lupa.)

Apa kata kalau label orang gaji@pembantu rumah@amah ini, ia digantikan dengan nama yang lebih sesuai? Contohnya : pegawai sokongan keluarga professional, atau dlm English, Professional Family Support Assistant?

Bila label ditukar, barulah mentaliti juga boleh diubah. bila mentaliti diubah, barulah taraf pendapatan mereka boleh diubah. (dan mereka di sini, tidak semestinya yang diimport).

C) tambahkan minat untuk membuat kajian seterusnya untuk menambah skill dan minat orang ramai, khasnya remaja, untuk bekerja sebagai mereka2 ini.

D) wujudkan institusi tempatan / kursus-kursus di institut kemahiran yang diiktiraf untuk melatih "orang gaji".Barulah mereka ada class. Dan, label professional itu layak untuk mereka pakai.

Apakah kesudahannya nanti? Saya memandang satu masa depan yang cerah, tanpa pertambahan golongan Non-Malaysian yang tidak mempunyai sumbangan relatif kepada kemajuan Malaysia dan keamananan rumah tangga, dengan satu harapan positif.

Later.

5 comments:

mira said...

terbayang orang gaji pakai uniform macam yang menguruskan kebersihan bilik hotel.

fami said...

terbayang yang macam tu juga. dengan tambahan - tidak ada telor yang bunyinya tidak Malaysia :P

Anonymous said...

[url=http://www.cheapcanadagooseparkas.ca]canada goose down[/url] Very small hair accessories 'hair sticks' that might not be of much importance to you was once sold for $2,500. [url=http://www.busesbitermi.com]dr dre beats heartbeats cheap[/url] Xelpno
[url=http://www.christianlouboutindiscountsale.co.uk]christian louboutin uk[/url] [url=http://www.ogrelarp.com]http://www.ogrelarp.com[/url] Gzcybv [url=http://www.pandorajewelryukonsale.co.uk]cheap pandora[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.cheapcanadagooseparkas.ca]canada goose outlet online[/url] Pair with a little black summer dress or a short white mini skirt and loose fitting top to match, then top it the outfit off with a pair or breezy blue Gucci aviators and your officially in business.. [url=http://www.busesbitermi.com]dr dre beats cheap[/url] Ddeumb
[url=http://www.christianlouboutindiscountsale.co.uk]christian louboutin outlet[/url] [url=http://www.ogrelarp.com]Canada Goose deutschland[/url] Fwakvk [url=http://www.pandorajewelryukonsale.co.uk]pandora store[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.cheapcanadagooseparkas.ca]canada goose citadel[/url] I want to find these things without going there. [url=http://www.busesbitermi.com]dr dre beats cheap[/url] Lkisck
[url=http://www.christianlouboutindiscountsale.co.uk]christian louboutin shoes[/url] [url=http://www.ogrelarp.com]Canada Goose deutschland[/url] Isbhqu [url=http://www.pandorajewelryukonsale.co.uk]pandora charm[/url]

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails