17 October 2005

...Kalau Diberi Peluang..

Kawan dan sahabat sudah semestinya dua konsep yang berbeza. Apatah lagi jika "kawan" tersebut didefinisikan sebagai "kawan istimewa".. "special friend", atau istilah kita sekarang ni, iaitu "coupling", yang sudah semestinya memang takkan dijumpai dalam mana-mana kamus English, baik English-Melayu, atau English-English, apatah lagi English-France.

Kawan sudah semestinya bukan lawan,
kerana kawan adalah teman,
yang bermulanya dengan sekadar kenalan..

sahabat..
adalah permata berkilauan,
sentiasa bersedia menghulurkan bantuan,
dan memberikan harapan,
tika semua hati dah pun beranggapan
tiada apa mampu dilakukan..

Tapi, dari level kawan kepada sahabat, ada banyak ujian yang perlu dilepasi. Ada banyak perasaan yang perlu ditapisi dan dicurigai. Sebab bukan semua kawan mampu jadi sahabat.

Masalahnya, bila dari sahabat, nak jadi kawan istimewa.. tentu ramai yang skeptis tentang perkara ini. Mampukah taraf kawan istimewa "membunuh" taraf sahabat?

Dalam banyak artikel yang ditulis mengenai "shifting" dari sahabat ke kawan istimewa bermula dengan penerimaan. Kita terima dia sebagai seorang yang "lebih dari sekadar sahabat."

Maka jadilah ia lebih dari sekadar sahabat.

Dalam hal ni, penulis banyak berdolak-dalih dan berbolak-balik dengan "sendiri punya diri." Dengan "sendiri punya hati". kerana penulis pernah bercinta dengan sahabatsendiri, dan bila putus, kesannya amat tragis baik kepada penulis atau kepada ex penulis sendiri. Kami dah tak mampu baik nak tersenyum kepada diri masing-masing, apatah lagi nak menegur.

Jadi sekarang penulis dah serik nak buat shifting tu lagi.. kalau diberi peluang. Lebih baik bertegas sekarang dari kehilangan persahabatan yang baru dibina. Kita tak pernah dan tak akan tahu masa depan persahabatan kita sendiri. namun, kita punya hati kita sendiri yang boleh menentukan hala tuju persahabatan tu.

Maaf teman...

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails