29 September 2006

Anda Cemburu? :)

Berikut adalah beberapa sebab yang dpt dijadikan panduan dalam mengendalikan perasaan cemburu, sekurang2nya dapat membantu mengekalkan hubungan terutamanya bagi mereka yang kurang daya tahan emosi.

Kongsi perasaan positif dan maklumat berguna mengenai rakan atau pasangan kita
Seringkali perasaan cemburu membuat kita hilang sabar, kecewa dan marah. Oleh itu, kongsi rasa positif yang kita rasa tentang pasangan, dengan orang lain, supaya perbualan itu mengingatkan kita tentang kebaikannya. Ini dapat membantu mengawal perasaan negatif dan salah sangka terhadap pasangan kita.

Bincang hasil yang diperoleh drpd interaksi dgn org lain
Menerusi pergaulan luas, tapi terbatas, kita lebih mengenali erti suatu perhubungan. Dari sini juga, kita mampu menilai hubungan yang terjalin dgn lebih rasional. Memang lebih baik sekiranya hasil yang diperoleh daripada interaksi tersebut dibincang dan dikongsi bersama dgn pasangan kita.

Fikirkan mengapa kita begitu istimewa di matanya ...
Sekiranya pasangan kita merapati org lain, ini tidak lah bererti yang dia mengetepikan kita. Kita hendaklah sentiasa berkata kepada diri sendiri yang kita begitu istimewa buatnya dan beberapa ciri2 keperibadian yang kita miliki sangat diminatinya. Justeru itu jugalah, dia mendampingi kita.

Kongsikan pendapat dan perasaan secara terbuka dgn psgn
Cuba berterus terang dgn menyatakan perasaan kita ekoran dari perlakuan dan tindakannya. Perlu diingatkan bahawa emosi masing2 perlulah terkawal terlebih dahulu, dan perkongsian dibuat atas dasar mahu menyelamatkan atau memperbaiki hubungan tersebut.

Dapatkan bantuan org lain
Sekiranya perasaaan ini tidak terkawal, tunggu hingga ia reda, atau dapatkan bantuan org lain seperti ibu bapa, rakan-rakan, guru, penasihat agama, atau kaunselor yang professional.

2 comments:

mira said...

amik dari majalah remaja ke? :p

fami said...

tak.. tulis sendiri :)

ubah suai sikit2 dari bahan bacaan dalam mini library department counselling :)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails