29 September 2006

Merdeka:Suatu Reintrepretasi

Merdeka.
Kini, tahun 2006, menyaksikan Malaysia menyambut kelahirannya ke 49. Juga membawa maksud bahawa kita telah 49 tahun merdeka daripada penjajahan British, melarikan diri dari bayangan Malayan Union.

Tapi, merdekanya kita ini pada apa sebenarnya?

Pemikiran? Adakah kita jelas tentang kemerdekaan pemikiran dan fikiran? Tentang merdekanya kita pada kepercayaan? Agama? Agama adalah kebenaran yang dianuti semua manusia, dan kebenaran yang ditakuti adalah kebenaran kontroversi, dan kebenaran kepahitan alam yang akan sampai pada titik kiamatnya.

Merdeka itu macamana sebenarnya?

Merdeka seorang pemikir, positifkah merdekanya jika dia bebas berfikir tanpa sebarang sekatan minda? Bukan negatifkah pula merdekanya jika dia mempersoal perkara yang tak perlu dipersoal, atau terlalu mengagungkan “bebasnya” karya dan ideanya, hingga menyentuh banyak perkara yang tak perlu disentuh pun sebenarnya?

Merdeka seorang hamba kepada Tuhannya, adakah bila ia tak perlu lagi berkhidmat pad tuannya? Adakah khidmatnya sebagai membalas budi, atau khidmatnya itu benar-benar sebagai hamba yang bersifat mengabdi, tak kira situasi?

Sedang sebenarnya, merdeka tak bererti bebas pada praktikalnya. Contohnya: mampukah kita hidup aman tanpa undang-undang, (bila merdeka didefinisikan sebagai bebas dari kepatuhan pada undang-undang, terutamanya pada MALAM MERDEKA)? Sama juga logiknya, mampukah kita berfikir atau mencari jawapan tanpa sesuatu yang memandu fikiran tersebut? Begitu juga, mampukah hidup bebas aman, stanpa akhlak, jika merdeka bererti bebas dari sistem moral yang kononnya ortodoks, kuno dan jumud?

Berjumpa di bahagian kedua. (maaf, entri ini agak terkebelakang.)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails