01 March 2007

Suatu Penghargaan.

Penghargaan adalah fungsi sosial manusia terhadap rakan2 dalam komunitinya sendiri. Tanpa penghargaan, manusia tidak dapat dikatakan lengkap. Ini termasuklah penghargaan pada dirinya sendiri, atau penghargaan kepada orang lain.

Penghargaan adalah penting, kerana dengan penghargaan, manusia merasa ia wujud dalam kehidupan orang lain.

Pada zaman Islam mula2 berkembang, antara sebab mengapa Islam disambut baik oleh golongan marhaen, adalah kerana Islam menghargai mereka dan membuat mereka rasa wujud. Rata2 mereka yang tertarik dengan Islam ketika itu adalah mereka yang dizalimi, dan harga diri mereka dinafikan. Contoh yang boleh disebutkan adalah keluarga Yasir, dan Bilal bin Rabah ra.

Melalui penghargaan sesama manusia, manusia belajar untuk meletakkan diri orang lain sama pentingnya dengan diri mereka sendiri. Ini adalah komponen penting dalam membentuk suasana komuniti yang kondusif.

Melalui penghargaan kepada diri sendiri, khasnya kepada mengenalpasti kelebihan dan berlapang diri atas kekurangan, manusia belajar memaafkan diri sendiri, selain memberi ruang kepada diri sendiri untuk melonjak lebih tinggi, lebih jauh, mempertingkat potensi diri.

Dalam jenis2 penghargaan yang biasa disampaikan, antara cara yang paling mudah bagi kita untuk membuatkan seseorang rasa dihargai, adalah dengan mengingati namanya dan menyebutnya setiap kali kita menyapanya atau bercerita dengannya.

Cara lain termasuklah menghargai pendapatnya, berkongsi masalah, memberi pujian yang tepat dan tidak meleret2, dan juga hadiah menghadiahkan barang yang disukai.

Dalam perkara ini, perbuatan menghargaan tidak dapat tidak, adalah merupakan suatu sifat yang disukai Tuhan, asal ia tidak berlebihan sehingga boleh membawa kepada maksud negatif yang lain. Di dalam surah AtTin sendiri, Allah menghargai penciptaan manusia itu sebagai sebaik2 penciptaan.

"Sesungguhnya Kami telah ciptakan manusia itu dengan sebaik2 kejadian" (AtTin: 4)

Dengan itu, penghargaan adalah perlu, dan ia adalah kemestian bagi melengkapkan ciri2 kemanusiaan seseorang.

(Entri ini adalah luahan dan respon kepada entri yang telah ditaip khas buat penulis pada 27 Feb lepas.terima kasih atas segalanya. )

1 comment:

mira said...

sama² abang.. ^_^

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails