14 September 2008

Minyak: Bila Lagi Harga Nak Turun?

Tat (bukan nama sebenar): Fahmi, hari tu kau sewa keta aku kau isi minyak tak?
Fahmi: Aku isi minyak RM 5.10 2 Liter. Aku rasa sebab keta kau timing dah lari sangat, tu yang cepat telan minyak.
Tat: oh, ye ke, ok2. Keta aku dah hantar bengkel. repair.

Dialog di atas berlaku kira kira 3 hari lepas. Saya telah menyewa kereta dari Tat dan mendapati timing keretanya dah tak berapa betul.

Ini adalah situasi di mana kita isi minyak, tapi kita rasakan kereta kita cepat makan minyak. Ini adalah salah satu faktor.

Tetapi faktor2 ini, tetap akan ada sampai bila2, walaupun harga minyak naik atau turun. Dan sudah pastinya kereta kita akan berisiko untuk menggunakan minyak lebih daripada biasa.

Bagaimanakah caranya untuk kita mennggunakan minyak pada kadar optimum, ataupun menambah kilomteter untuk jumlah penggunaan minyak yang sama?

Terdapat cara mudah, cara "gamble" dan cara kompleks.

Cara mudah adalah seperti
1) memeriksa tayar, karburetor, spark plug sebelum memulakan perjalanan.
2) mengurangkan rintangan angin dan berat kereta.

Cara "gamble" adalah menggunakan cara2 murah yang tidak begitu diyakini keberkesanannya untuk jangka panjang. Contohnya:

1) menggunakan ubat gegat (dengan kandungan naftalena sahaja) - Mythbuster di Discovery Channel dah pun menguji teori ini dan ia nampaknya berkesan.
2) menggunakan peralatan untuk mengubahsuai kadar penggunaan minyak - magnet, optimizer pencucuhan spark plug, tablet octane

Cara kompleks pula, mengoptimumkan penggunaan minyak secara terancang. Contohnya,
1) merancang perjalanan dengan best route available. (Tapi best route pun boleh jadi worse route. Anda yang pernah merasanya pasti lebih arif)
2) slipstream di belakang kenderaan lain : ikut kereta di depan dengan jarak yang agak dekat dan kelajuan yang sama. Kereta depan akan dipaksa untuk memecahkan rintangan angin yang lebih panjang kerana panjang keretanya "bertambah". Seriously, memang minyak anda save. Tapi anda akan berdepan risiko untuk cari pasal dengan orang, sebab tuan punya kereta depan akan bengang sebab kena guna minyak lebih untuk pecahkan rintangan angin.

Cara mudah dan selamat? Gunakan cecair GreenOil. :) kenapa perlu gunakan greenoil dan bukan yang lain?

1) sumber dari tumbuh2an. : Greenoil menggunakan sepenuhnya sebatian dari bahan2 tumbuhan.
2) selamat untuk enjin anda dan alam sekitar. : Greenoil membantu mengurangkan pembakaran yang tidak efisyen dalam omboh, seterusnya memastikan kurang karbon monoksida dibebaskan. Greenoil selamat digunakan untuk diesel, biodiesel, NGV dan sudah tentunya petrol. :)

Polis Indonesia telah pun menggunakan minyak ini, dan mileage mereka bertambah sebanyak 35% dari jumlah sebelumnya, untuk jumlah minyak petrol yang sama. Anda bila lagi?

Klik sini untuk mendapatkan greenoil untuk anda sekarang. Mana tau anda boleh dapat laptop baru untuk raya ni! (orang dapat duit raya, anda dapat laptop raya, tak ke power tu)

Later. :)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails