22 December 2008

PGG BATCH 28 TOT:Point of Thought(s)


Melengkapkan permulaan yang baik bagi PGG untuk saya semester ini, adalah training of Trainers (TOT) yang bermula Jumaat di Mini Auditorium IIUM, dan berakhir di El Azhar Camp.

on 6 point scale,
Komen: Program dan pengisiannya 5.
Peserta: group binding 5
Level kepuasan: 6
Level Facility:
penginapan 4
makanan: 6 (first class!sedap gile)
aktiviti: 4 (kolamnya berbau "sedikit wangi", wuhuhu)
Overall: 5

enjoy jugalah saya kali ini, dengan group members yang sempoi dan kooperatif. OH, dan kali ini saya bukanlah ketua dalam kumpulan. Cuma lebih banyak menyumbangkan idea, provokasi untuk kolaborasi (provoke org supaya lebih involve dlm group) dan spark some hillarious moment.



Buat new members khasnya cofaci2, saya dan musai'd/ah lain mengalukan kedatangan anda ke dalam famili PGG. Kita berharap agar kebaikan2 PGG dapat ditambahbaik, dan kelemahan PGG dapat ditampung oleh suasana dan keterlibatan ahli keluarga secara kolektif kali ini. Harap2nya tidak ada lagi kekurangan2 yang terlalu jelas seperti semester2 lepas.

Namun, ada satu perkara yang ingin saya kongsikan bersama pembaca semua.

Fasilitator adalah pemudahcara, bukan penyelesai masalah. Kita tidak perlu terlalu cepat pergi ke penyelesaian masalah, secara bersendirian, tetapi kita perlu lebih membuka peluang kepada perkongsian masalah tersebut agar ia menjadi sharing moment dalam kumpulan masing-masing.

Secara amnya, fasilitator dalam PGG berfungsi dalam kaunseling kelompok. marilah kita sama-sama mengingatkan diri kita agar sentiasa memahami "dalam PGG, kaunseling itu kelompok".

Tidak ada nafsi-nafsi di sini. Maksud saya, fasilitator tidak berhak untuk menyelesaikan masalah grup members secara berseorangan tanpa memberi peluang kepada ahli kumpulan lain untuk bersama-sama terlibat dalam proses mendengar dan menyelesaikan masalah.

Keterlibatan inilah sebenarnya yang akan menghasilkan ukhuwwah, kejelekitan dan bond of bindedness. Bila ukhuwah terbit, dinamik kumpulan akan dirasa oleh kesemua orang dalam kumpulan tadi.

Saya mendoakan yang terbaik buat Pgg's batch 28, dan diri saya sendiri, agar sama-sama improvekan diri masing-masing.

Husnul bidayah, khairul nihayah, insyaAllah :)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails