09 May 2005

pulih semula

Banyak benda yang kita perlu pulihkan semula dalam tempoh sehari, sebulan, seminggu dan setahun. Dalam masa sehari, bila kita pulang ke rumah atau hostel, yang pertama perlu dipulihkan ialah persepsi. Cara kita menilai perkara. contohnya emosi. kita nilaikan semula macam mana emosi kita merespon pada orang, kata kata , dan persekitaran. Kita perbaiki. Semoga dengan cara tu kita jadi lebih baik untuk diri sendiri dan jugak untuk org lain.
yang kedua ialah status pahala dan dosa kita. Adakah kita melihat mende mende yang lagho, cakap mende yang kureng, atau dosa dosa lain. Try not to repeat the same mistake again.

Dalam masa sebulan, kita perlu merepair cara penulisan kita. Cara percakapan kita. Kita kan nak jadi graduan yang terpilih untuk kerja yang kita inginkan selama ni.. jadi kita perlu berubah. Mungkin jugak kita ada mengambil peluang untuk memperbaiki public speaking kita. so masa ni lah kita perlu tambah sikit demi sikit skill tu. Ada juga yang repair skill ni dalam masa seminggu. Depend pada org tersebut. Kita juga perlu revise.. adakah kita sudah melakukan pembacaan yang cukup sbg preparation ktia untuk subjek kita, atau apa apa yang berkaitan dengan perkembangan minda kita... pada isu-isu tertentu.

Untuk setahun, kita perlu merubah kematangan kita. Jadi, bila kita dah banyak lakukan perubahan setiap bulan, maka kita sendiri akan perasan yang kita dah berubah untuk tahun tersebut. Maka secara taklangsung, kematangan kita akan bertambah. Sebab:
1) kita pandai mengolah sesuatu isu sebab kita mengikuti perkembangannya bulan demi bulan, dan jugak melatih kerencaman minda.
2) kita dapat berkomunikasi dengan baik.
3)kita memecahkan dinding antara emosi kita dan diri sendiri, seterusnya memungkinkan kita berkomunikasi dengan baik dengan diri sendiri dan juga org lain.
4)yangpaling penting, sebab kita boleh muhasabah setiap hari tentang dosa dan pahala kita.

Inilah yang disebutkan sebagai continuous learning, salah satu daripada ciri ciri dalam accelerated learning yang berkesan untuk melahirkan towering personality.

Semoga aku dapat lakukan apa yang terbaik untuk diri aku. Korang pun macam tu jugak la ye...

1 comment:

ZY said...

mature writing. keep it up.

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails