27 May 2005

Mari berfikir untuk hidup baru...

Kali ni aku betul betul rasa menyampah dengan diri aku. Aku memang tak dapat keinginan untuk buat bende lagho ni,.. tapi aku tak nak. pasal dalam dua tiga hari ni aku sering fikir dan bandingkan aku yang dulu dengan aku yang sekarang. Aku nak jadi macam aku yang dulu, soleh, tak cakap bohong, aktif berfikir, menulis dan bercakap, bukan macam sekarang... lagi banyak tidur dari study. aku tak puas hati. tapi hati aku meronta-ronta nak buat mende lagho tu. (sighs).
Susah betul nak hidup dalam kehendak Tuhan, bukan kehendak kita sendiri. Hidup dalam cara yang sekurangkurangnya buat kita tahu kita layaklah dapat redha dan bantuan Tuhan, bukan hidup dalam cara hidup nak puaskan hati kita yang rasa macam kosong dan panas nih, dengan kepuasan sementara.
Aku tau, kalau aku beli buku tulis dan mulakan penulisan malam ni, aku takkan dapat teruskan penulisan untuk hari yang berikutnya. Aku bukan fikir negatif, tapi mindset aku belum dapat diubah lagi. Aku macam takde motivasi lagi nak teruskan kehidupan yang baik dan positif.
Ada satu malam tu aku fikir, adakah hidup aku macam ni je? just hidup untuk puaskan hati, explore segala kemungkinan yang mungkin dan telah wujud, buat mende yang tak sepatutnya aku buat.... pada akhirnya, aku sedih. tapi aku tak dapat buat apa apa. banyak duit tak buat aku gembira, wlupun aku dapat beli banyak prepaid, komik, majalah untuk puaskan kehendak aku untuk berkomunikasi dengan lebih ramai orang.
Apa sebenarnya yang aku patut buat?
Adakah patut aku spend prepaid sebanyak 30ringgit saja sebulan ,dan dengan baki yang ada, beli majalah ilmiah? ya, mungkin aku patut buat camtu. Bila dah ada majalah ilmiah, cari satu isu yang best dan kupas. Ya betul. Ikuti perkembangan isu dan cuba teka apa yang akan terjadi selepas itu... betul. Alhamdulillah. Satu idea dah datang. Ilham dan hidayah dari Allah. So, insyaAllah, lepas ni, walau macam mana pun, aku takkan topup selagi credit time aku tak abis lagi sebulan. Bila buat macam tu, aku akan ada duit lebih untuk beli majalah.
OK, sekarang majalah apa aku nak beli? cuba kita list sesama..
1) Majalah I
2) majalah agama dan falsafah (tapi aku kurang minat majalah agama)
3) majalah dewan kosmik (mcm tak berkaitan dengan course aku, dan tak banyak isu yang boleh dibincang dengan kengkawan)

baik aku consult pakdi.

Sori guys, kalau entry ni nampak personal sikit tak macam entri lepas. Aku dalam proses membetulkan balik pemikiran aku. Mari berfikir untuk hidup.

2 comments:

mira said...

salam.

fahmi, boleh kita kongsi fikiran?
kerana saya benar hendak membantu; anda dan diri sendiri juga :)

ibn_fadhli said...

..apsal cam lbih kurg nasib aku jerk..
..bile kite nak brubah ek??..

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails