19 May 2006

Aku Rindukan Hatiku!

[Rinduku pada Hati yang Dulu..]




Aku rindu hatiku yang dahulu,
yang khusyuk dalam mengingati
yang memberikan ku erti kejujuran
bila manusia lain berbohong
yang menunjukkan bukti2
bila yang lain menafikannya


yang menunjuki dan melindungi
menghalang dari salahsilapku
yang memberitahu dan meyakinkanku
bahawa aku adalah aku

aku rindu hatiku yang dahulu..
sekarang ia amat bingit
sejak ia melangkah ke alam realiti
yang sangat2 sibuk


kini ia bertutur
tentang perkara
takpenting,
dan ia mengambil mudah
perkara perkara penting
untuk "meredakan tekananku"
dan "kesedihanku"


ia sering memikir
tentang kehidupan yang
diringkaskan dgn "terlalu byk cinta"
supaya aku akan terus mengangani
dan bermimpi
sedang aku sebenarnya sedar dalam jaga..

hatiku mengunjukkan kecantikan dunia,
kilauan permata palsu...
ia mensirnakan warna warna jingga, merah dan biru muda,
perencah dunia...


ia menunjukkan kepadaku perkara dan benda,
tapi terlalu banyak, ku kira...
yang tak dapat kufahami,
yang tak dapat kuselami...


ia menyoalku dengan soalan2 "penting",
tetapi masih memberi jawapan tak pasti...

ia membuatku beranggapan,
tentang perkara yang tak dapat kupercayai...
lalu menyuruhku untuk "jadilah aku!",
yang sebenarnya kukira bukanlah aku...


ia buatkan aku adalah "aku",
bila hatiku bingit, bising berbicara...
"gembira" dan "terlalu gembira",
'bukan-bukan',
'sukakan cabaran' dan "hidup"…

bila aku terlupa langsung,
terlepas pandang...
atas apa yang Dia perintahkan dalam Quran,
atas apa yang pernah dia (nabi) dakwahkan,
atas perkara yang seharusnya aku ingatkan...


aku rindukan hatiku,
dan kini aku sangat bimbang
tentang perkara yang tak sepatutnya

aku rindukan hatiku,
Al-Qur'an,
dan dzikr,
alam yang mendamaikan,
dan hatiku...


aku rindukan hatiku...


Allahumma ...
aku mohon AMPUNANMU
aku mohon HIDAYAHMU
aku mohon KASIH dan RAHMATMU
tunjukkan padaku jalan ketenangan
terangilah dan pandulah hidupku,
halangilah diriku dari terhumban kembali
dalam dunia yang sibuk...
membingit perihal tak perlu,
membising perihal menipu,
tapi masih menggugah iman dan tabahku ..

kerana ia buat hatiku riuh
dan aku hilang diriku...
aku sayangkan hatiku,
yang aku tak sanggup jauh darinya...
dan aku rindukan hatiku!


allahummaghfirli zunubii
allahumma tohhir qalbi
allahumma ab'idni min makriddunya
wa ma minha minasy syarri...
allahumma la taj'al fi qalbi,
hubban min gheyri hubbik ...
fala ana illa 'abdik,
wa ma ana bisyai-in illa bimardhatik,
faghfirli, warhamni ...


allahumma tohhir qalbi ….


al faqir ilallah:

nurul fahmi mahat
190506,
3.05 pm


digarap semula dari:

alfaqeer ilallah,
khaleel el-wafy
201002,
1.31 am

1 comment:

mira said...

bila dibaca dengan nada, pasti hiba :)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails