06 July 2006

Cinta Oh Cinta..



Selepas membaca entri yang tersayang tentang pegang tangan, seketika penulis terfikir tentang kisah pegang tangan, perasaan (bukan perasan) dan classical conditioning.. sesuatu yang penulis belajar awal2 dulu waktu nak memohon untuk pengkhususan dalam psikologi, bidang yang penulis minat.

Akhirnya, penulis sampai ke akhir kesimpulan, bahawa pegang tangan hanyalah keseronokan, dan tak membantu pun pasangan dalam menghayati erti sebenar rasa kasih dan sayang terhadap pasangan mereka sendiri.

Kenapa?

Mari kita lihat.

Dalam classical conditioning, idea yang dipelopori oleh Ivan Pavlov, seorang scientist Poland, (atau jerman, penulis kurangpasti), unconditioned stimulus (UCS) pada asalnya akan sentiasa menghasilkan unconditioned response (UCR). tapi, apabila unconditioned stimulus mula dipasangkan bersama conditioned stimulus (CS), ia akan mula menghasilkan conditioned response (CR). dan akhirnya, pada satu peringkat, tanpa perlu dipasangkan bersama unconditioned stimulus, conditioned stimulus akan menghasilkan conditinoed response.

Anjing, bila dihulurkan daging, mulutnya akan berairliurbasi. :p tetapi, bila penghuluran daging dipasangkan bersama bunyi loceng, mulutnya akan berairliur basi, apabila loceng dibunyikan sebelum daging dihulurkan.

Lama kelamaan, sebaik sahaja mendengar loceng, anjing akan berairliurbasi (atau bahasa jawanya salivate).

Ini adalah asas kepada classical conditioning yang boleh dikembangkan kepada konsep yang saya akan ceritakan sebentar sahaja lagi.

Dalam kisah saya ini, UCS ialah kata-kata atau madah cinta, dan UCR dan CR ialah rasa sayang terhadap pasangan.

Pada awalnya, UCS akan menghasilkan UCR, iaitu, kata2 cinta akan membuatkan pasangan kita sayang pada kita iaitu UCR.

Kemudian, apabila kita masing2 telah "tumbuh tanduk dan ekor", kita akan menyentuh tangan pasangan kita. Kemudian, berpegangan tangan, iaitu CR. ketika ini, UCS dipasangkan dengan CR. Lalu, apa yang terjadi, ialah, pasangan kita juga merasa sayang pada kita, dan begitu juga kita, merasa sayang padanya, kerana kata2 dan pegangan tangan tersebut.

Lama kelamaan, apabila kita membiarkan perkara itu berlaku tanpa kawalan, sebaik sahaja pasangan kita menghulurkan tangan, kita pun menyambutnya, untuk kita merasakan yang kita masih sayang padanya, dan kita juga merasa bahawa dia juga menyayangi kita. (walau tanpa madah cinta.sedang madah cinta adalah cara terbaik dan paling romantik untuk membelai hati pasangan kita.)

Tetapi, ADAKAH DIA SEBENARNYA MENYAYANGI KITA?

Tahukah kita bahawa "sayang" kita kali ini dah jadi sayang yang palsu? kerana apa? kerana sayang kita sekarang ini, telah diikat dengan "aksi berpegangan tangan."

Sayang kita bukan sayang yang original.

Sebab itu, pasangan yang intimya mereka ukur dari kerap mana mereka berpegangan tangan, pasangan ini tidaklah sebagus mana pun hubungannya.

Sayang mereka tidak asli, dan mereka asyik bergantung pada berpegangan tangan untuk meluahkan sayang, kerana mereka akan kurang meluah madah cinta.

Jadi apabila mereka sudah bosan dengan cara fizikal ini, mereka mencari keseronokan yang lebih agar mereka dapat lebih menyayangi.. yang akhirnya merosakkan mereka sendiri.

Kesimpulannya? katakan TAKNAK pada holding hand. insyaAllah tuhan akan memelihara sayang anda pada teman anda. Luahan jujur itu lebih baik, dan lebih selamat. :)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails