19 November 2009

Semester 1, 09/10 di IIUM

Semester ini memang antara yang terbaik antara semester yang pernah dialami di IIUM.

1.Belajar tinggal bersama "manusia' semula untuk semester kedua. (Ya, pernah tinggal dengan non-human thingy ke fahmi?ngee~) Ada roomate adalah nikmat hidup di IIUM. Tapi ada roomate yang sekepala memang heaven. Haha :D

2.Menemukan semula impian dan cita-cita selepas hampir 2 tahun setengah tak jumpa apa yang agak signifikan. Tak sangka setelah lost, jumpa juga meaning dalam hidup kat sini. alhamdulillah~ :)

3. Buat kali keduanya, mampu final exam tanpa masalah yang bertitik tolak dari hubungan cinta. Rekod ni, kena extend bagi lama lagi.~ :D

4.Belajar fungsi FB secara eksponential dan menemukan puluhan kawan baru dan lama. Juga menemukan meaning berFB. :) Seronok rasanya bila kita tahu apa yang kita buat memberi makna pada diri sendiri dan orang lain juga. :)

5.terlibat secara kolektif dalam beberapa program IIUM. alhamdulillah~ :) Menyumbang di belakang tabir, ok lah juga. Dari tak buat apa2 and just complain jek.

Namun, natijah exam yang ditunggu itulah antara pengukurnya. Harapnya tak seburuk yang disangkakan. :)

******************

Bila pemahaman terhadap sesuatu perkara hanyalah pada perkara di permukaannya, tetapi bukan pada isinya, jadilah kita yang mengikut ini reaktif, bila diprovok dengan sesetengah "biased+skewing words" dari orang yang ramai.

Kadang kita lupa,
1) majority bukan selalunya betul.
2)operational definition sesuatu konsep itu banyak memainkan peranan penting, dan kita masih tak mahu berfikir panjang untuk mendalaminya.

Pernyataan ini boleh diguna pakai untuk pelbagai isu yang ada sekarang. Banyak. Tapi contohnya yang paling dekat, isu Wahabi.

Bila di"plug"kan pernyataan tadi ke dalam isu ini:
1) majority bukan selalunya betul: apa yang majoriti faham tentang Wahabi itu tak semestinya salah, dan tak semestinya betul. Selebihnya, kita yang perlu mencari lagi, bukan hanya tahu melabel.
2)Operational definition konsep Wahabi, Salafi, Ahli Sunnah Wal Jamaah, 4 mazhab, juga kita perlu jelas.

***********

Isu "terjunan-berani-mati" masih belum selesai. Dan makin ramai yang dipanggil. Saya menunggu dengan penuh sabar apa akhirnya. Kerana nak melihat apa lagi jalan cerita yang akan ditokok tambah. :D

***********
member dah update. suka2.ngee~ :D
member yang ini belum. sighs~ :(

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails