22 April 2012

Android X8

X8 adalah tapak terbaru untuk DIY selepas kura-kura.


(Kenapa pilih x8, fahmi? kenapa tak pilih model lain?)

Sebab saya pilih X8 Sony Ericsson adalah:

1) Phone Android pilihan

saya jatuh hati pada x8 sejak saya pertama kali nampak X8, dalam iklan Celcom Bonus. Ya, walaupun saya pernah post entry tentang chaCha, saya masih sukakan x8.

2) Phone mid-end yang berbaloi untuk diDIYkan

Harganya yang agak murah untuk sebuah phone android dan kebolehannya untuk menahan overclocking pada CPUnya.

3) Rekabentuk plastik yang berbaloi utk dijatuh dan dicalarkan

Saya cari phone plastik ala2 nokia 3310 yang tahan, sebab saya dah pernah rosakkan banyak kali phone 'besi' 6500s saya.
Sebab X8 tahan calar, dan plastiknya susah nak sompek.

(Apa yang awak dah buat dgn X8 awak, fahmi???)

Haha, jangan tanya. Sebab, kalau anda tak tanya pun, saya tetap akan cerita. :D

1) Masuk forum X8

Saya belajar masuk semula forum untuk tahu banyak perkara yang saya minat mengenai X8. Dah macam waktu mula-mula belajar Flash, dan Kelisa pula, rasanya.

2) belajar tentang ROM X8

ROM , apa yang menariknya, setiap ROM ada ciri yang tersendiri. Juga, bug2 yang membezakan pada tiap upgrade. 

3) Belajar Root, Upgrade OS

Dari ROM, saya juga belajar Root. Baru saya tahu tentang FlashTool (yang bukan lagi tentang Adobe Flash #troll, ClockWorkMod, XRecovery. Saya juga belajar sedikit sebanyak tentang Kernel. Seronok, ok!

4) Belajar Unbrick

Ini haruslah, sebab, ini perkara wajib untuk tahu, jika mahu belajar upgrade Android.

Android, kelebihannya, memang pada OS yang open-system. Saya teringin untuk study ADL (Android Database Library.. kut?) dan modify coding untuk reka kelebihan Android tu sendiri.

Untung-untung, boleh guna Voice Dialer untuk hidupkan banyak function dalam kereta.

Kalau nak guna fungsi 3315 memang boleh, tapi PLC takde. Kalau Android ni, cuma perlu buka coding di program text-editing. :D






Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails