14 August 2006

Mari kita fikirkan bersama :)

Bila ilmu makin banyak di dada, sepatutnya makin banyak pilihan yang boleh dilakukan. Sebab, adanya ilmu akan memberikan ruang yang lebih besar untuk sebarang perlakuan, idea dan tindakan, kerana pengetahuan adalah asas kepada perbuatan. lebih banyak asas, lebih banyak perbuatan yang boleh dilakukan dengan adanya dalil dan hujah yang meyakinkan.

Tapi, apa yang terjadi adalah, baik di dalam fikiran sendiri, atau dalam fikiran masyarakat, adalah pencarian titik-titik dalam ilmu itu sendiri, untuk menampakkan jawapan yang paling betul, mengikut entah neraca apa...

Sama ada neraca peribadi, (aku belajar paling tinggi dalam Hadith, tentu apa yang aku belajar dari guru aku adalah paling betul), neraca kebijaksanaan (aku paling tahu, orang lain semua salah), neraca sosial (segala apa yang aku tahu tentu orang akan terima dan anggap sebagai fatwa)...dan neraca-neraca lain...

Persoalannya, yang mana satu adalah lebih jelas, lebih tepat, dan lebih sahih? Lebih banyak ilmu bermakna lebih banyak pilihan boleh dibuat, dengan pelbagai perspektif dan paradigma... ATAU, lebih tinggi ilmu bermakna cuma satu pilihan jawapan saja yang betul, dan orang lain salah?

Mari kita fikirkan bersama.....

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails