27 September 2006

Tabuh Masih Berbunyi... :)

Masih ingat lagi pada lagu raihan?

"Tabuh berbunyi gemparkan alam sunyi
Berkumandang suara adzan
Mendayu memecah sepi
Selang seli sahutan ayam..."

Hingga ke hari ini, rupanya masih ada komuniti Islam yang menggunakan beduk. Penulis merasakan beduk dan tabuh, adalah benda yang sama. tak tahu pula kalau ia memang dua benda yang berbeza..

Beduk atau tabuh ini, sememangnya unik.. dan ia suatu yang asli. Tak tahu kenapa, tetapi menulis lebih menghargai sesuatu yang asli, berbanding yang tidak asli. (kecualikan VCD, memang penulis tak mampu nak berhabis duit membeli yang asli kerana harganya. Penulis cuma suka menonton dan menilai, tapi tak suka menggunakan terlalu banyak sumber ekonomi untuk itu :P ).

Tabuh unik, kerana bunyinya yang menusuk ke hati, seperti tangisan yang sayu. Penulis teringat satu adegan dalam cerekarama, di mana si penggali kubur memalu tabuh di surau tengah2 malam, untuk berkomunikasi, menyampaikan perasaan marah dan kecewanya pada si isteri yang nusyuz, meninggalkan dirinya... dan isteri tersedar lalu memegang perutnya.

Mungkinkah sebenarnya tabuh@beduk mempunyai kuasa komunikasi dengan otak bawah sedar, menyebabkan masih ada orang yang menggunakannya untuk mengejutkan penduduk kampung untuk menunaikan Subuh berjamaah?

Berita selanjutnya:
tabuh masih berbunyi (berita harian)

1 comment:

mira said...

menarik persoalannya.. ;)

adakah? abang carilah jawapan. nak juga tau :)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails