26 September 2008

Abnormal Psychology: Movie Review

isnin lepas, saya telah dilibatkan dalam presentation movie review untuk subjek abnormal psychology kendalian Dr Rahmatullah Khan. Movie2 ini adalah movie yang kami pilih sendiri dan kaitkan dengan topik yang kami sedang pelajari. Rata2 movie adalah berkisar tentang dissociative disorder.

List Kumpulan dan Jenis Movie:

kumpulan Sakinah: Hannibal Rising dan the series.
Mereka menggabungkan kesemua siri Hannibal dan menjadikan perkembangan watak Hannibal sebagai fokus utama presentation. Sangat factual, sangat panjang, tetapi biasa2 sahaja. Jenis: Teknikal | Penyakit: Personality Disorder ( x igt apa exactly)

kumpulan Afifi: Bhool Buliyya
Merekalah kumpulan yang pertama seumur hidup saya tengok, present movie hindustan. Sebenarnya saya skeptikal dengan unsur psikologi dalam hindustan, tetapi kalau movie Tamil mungkin. :) Jenis : Muzikal | Penyakit : Multiple Personality Disorder

Kumpulan Shaza: I'm a Cyborg but It's Ok
Mereka present tentang manusia yang perasan dirinya adalah cyborg, dan tak mahu makan kecuali batteri. haha. Jenis : Emosional | Penyakit : Schizophrenia

Kumpulan saya: Secret Window
Kami present hero kesukaan budak2 perempuan zaman sekarang, Johnny Depp (hehe). Rasanya markah kolaborasi kami agak tinggi dari group lain. Jenis : Teknikal | Penyakit: Split Personality Disorder.

Kumpulan Yahya: Hide and Seek
Robert de Niro dan Dakota Fanning = marvellous! :P Yahya banyak hidupkan suasana presentation. So far, English Yahya lagi bagus dari Arab saya rasanya :P

Kumpulan Halima: Lars and the Gurl
Kisah ini tentang lelaki yang hidup dengan patung seksi perempuan, Bianca, dan anggap Bianca macam perempuan sebenar yang hidup... euh~ Jenis: Komedi Teknikal | Penyakit: schizotypal ...mm... not sure.. x igt

Kumpulan satu lagi: Keane
Tak igt sangat ahlinya. Tapi Keane adalah cerita yang diarahkan oleh pengarah sama untuk Bourne trilogy.
Jenis: Teknikal Penyakit: Schizophrenia

Ia sungguh menyeronokkan; dengan Afifi yang kelakar, pelbagai jenis movie digarap dengan penyampaian yang berkesan, lawak Yahya yang bersahaja tapi berisi, Din yang factual dan serius seperti biasa, tapi dalam masa yang sama, ada beberapa perkara yang saya perasan tentang malam itu.

1) Penyakit Split Personality lebih menarik untuk dijadikan plot cerita, dari penyakit2 lain dalam abnormal psychology. Entah kenapa. Saya teringin nak tengok cerita yang dihasilkan dari rare cases of Anorexia, atau sleepwalking.

2) bila present, focus on the word you are going to tell, bukan suara atau lawak anda. Ia akan membantu menghilangkan nervous.

3) Authoritarian dan Authoritative style of Leadership: sangatlah susah dibezakan dan dipraktik, bagi orang yang membersar dalam authoritarian style of parenting.

4) bila anda marah, orang tak peduli. bila orang marah, anda akan ada rasa untuk balas dendam dan tak pedulikan orang tu.

5) kepentingan masa sebenarnya relatif kepada semua orang, dan ia melibatkan banyak hubungan manusia untuk satu tempoh masa yang sama, apabila kita melibatkan orang tersebut untuk prioritize masa kita. teori baru ke ni?

Hmm.. tu je kut. Later :)

1 comment:

Anonymous said...

i've watched secret window.to some people it might be a boring movie.tp for me bole layan la..another movie yg related to abnormal psych ni,a beautiful mind..lakonan russel crowe.bes gile!u should watch this movie if u haven't

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails