12 September 2011

Kenapa Cukai 6% Bagus?

6%?

Cukai 6% adalah isu paling hangat buat masa ini . Disebabkan ini, pembelian stok prepaid cemas, meningkat dari hari-hari  biasa.

Ia seolah-olah pakatan yang tersusun, tapi membelakangkan Menteri.. so-called.#mukatakconfident

Tapi kenapa saya katakan Cukai 6% ini Bagus?



bila saya buat poll, ternyata, antara kawan-kawan saya, mereka berpendapat cukai ini BAGUS HANYA apabila :

1) speed broadband diperbaiki 2) video call sama kadar dengan panggilan biasa 3) kadar sama rata antara telco 4) kadar sama rata mms dengan sms



Bagi saya, saya rasakan,  cukai ini hanya BAGUS apabila:

1) ubah suai contract dan terma berkaitan reload dan jangkamasa tahan lama air time.
2) ada jaminan tentang network telefon ketika perayaan,
3) ada perjanjian untuk perkongsian pemancar yang bijak, dan tidak membahayakan kedua-dua belah pihak, iaitu pengguna dan pembekal perkhidmatan
4) ada jaminan tentang speed broadband dan coverage yang sama, walau di mana jua berada.
5) Juga ada perjanjian kontrak 5-8 tahun, untuk tidak menaikkan lagi cukai dalam tempoh itu. Perjanjian ini pula wajib melibatkan juri awam yang juga menjadi penyumbang kepada pengesahan perjanjian, bukan sekadar pemerhati, seperti dalam timbangtara LYNAS.

Ini yang PALING PENTING. Kenapa?

Kita tidak mahu isu ini menjadi 'gula-gula' subsidi atau 'fear bomb' untuk memanipulasi + mengeksploitasi undi dan simpati waktu pilihanraya.

Pendek-kata, jika kita semua boleh bersetuju bahawa isu kenaikan harga adalah isu global (contohnya dalam ucaptama belanjawan, dan mana2 speech berkaitan ekonomi Malaysia),  jadi, ia tak seharusnya dijadikan isu untuk pancing apa saja, sementara boleh.

Sebab once kita guna isu ni untuk pancing simpati, terang2an kita dah pun menjadikan ini game berat sebelah, yang hanya adil untuk playmaker Malaysia.

Sedangkan yang jadi mangsa adalah orang seperti kita yang guna topup.

p/s: dari cas 6% pada prepaid, bukankah ada baiknya invite satu lagi syarikat telco dari Singapore untuk buka market di sini, bagi 5 tahun free cukai, dengan perkongsian kesemua teknologi telco bertaraf US mereka dengan kita?

p/p/s: thinktank dari penasihat negara mana yang datang dengan this stupid 6% idea ni?

p/p/p/s: Dasar penasihat 25% Tiga Abdul betul. #Lelong3x









Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails