1) pemisahan antara budaya Melayu Muslim dan Muslim.
a)apakah budaya Melayu? maksud budaya menurut kamus dewan?
b)apakah budaya Melayu Muslim?
c)perlukah Muslim berbudaya?
d)apa natijahnya bila budaya Melayu terhakis?
e)apa natijahnya bila budaya Melayu Muslim terhakis?
f)apa kesannya bila Islam dikaitkan dengan budaya Melayu Muslim, bukan identiti Muslim itu sendiri?
2) kenapa metafora indah. dan kenapa ia juga merbahaya?
a) metafora memudahkan pemahaman terhadap konsep yang rumit. Ia juga mampu menghasilkan satu konsep yang indah terhadap konsep yang rumit tadi.
b) tapi kerana ia mudah, pemahaman manusia berbeza-beza mengenai metafora yang sama. Oleh itu, apabila satu hukum dikeluarkan berdasarkan pemahaman seseorang terhadap satu metafora (Qias), tanpa melalui proses pemahaman yang sama, Qias tidak mungkin dapat dipakai 100%.
dan yang terakhir,
3)siapakah yang mengikuti blog saya, yang saya masih tak kenal?
2 comments:
Pesoalan je ke fahmi.jawapan bagi persoalan2 tu???
persoalan buat masa ni. :0
persoalan yang datang bila saya membaca satu blog yang follow saya.
sebabnya, dia mempersoalkan perlu kah buang culture asal dalam hidupnya yang lama, semata2 kerana memeluk Islam.
sebab baginya, Islam memanglah complete, cuma, culture asalnya boleh dibuang elemen agama asalnya, dan dimasukkan elemen kemasyarakatan.
contoh:
halloween, bg dia yang kristian, tak perlu nak stress pada elemen yang terlalu dalam@tinggi, dalam halloween tu. tapi just leh focus pada neighbourhood essence, dan juga fun dengan kanak2.
sebelum tu saya sebut pasal budaya Melayu dan melayu Muslim.
Sebab budaya melayu belum tentu jadi budaya Melayu Muslim, atau budaya Muslim (kalaulah Muslim itu ada elemen budaya dalamnya.)
contoh, budaya melayu sekarang yang ada, pada peringkat umur belasan hingga lingkungan dua puluhan tahun - rempit, seks bebas, arak.
Ini bukan budaya Melayu asal kita. Tapi dia dah bercampur baur dengan hedonism yang dipopularkan oleh freethinker dari Western.
Begitu juga dengan budaya hasad dengki dan suka bawa cerita yang bukan-bukan, dalam budaya Melayu golongan dewasa dan ke atas.
Contoh lain, budaya berpakaian Melayu. Kalau nak ke masjid, mesti berkain pelikat dan berbaju melayu.
Asalnya memang lah bagus, dari konsep kesufian, memang perlu untuk seseorang memiliki pakaian yang boleh memisahkan dia dari dunia sebenar buat sementara, untuk mewujudkan kekhusyukkan menghadap Allah.
tapi, ia membawa konotasi yang negatif juga.
bayangkan, kalau kita memakai tshirt yang bersih, takde gambar atau tulisan apa2 di belakang baju.
Dan dengan seluar slack kelabu yang kemas dan bersih. Bukan yang berdebu atau tercalit kotor2 apa pun.
Tetapi tidak dibenarkan solat di masjid kerana tidak berpakaian "lengkap".
kan susah macam ni?
p/s: dah jadi cam entri pula.
Post a Comment