05 May 2009

Bila Dopamin Berbicara

No. Tajuk di atas bukanlah spoof atau cameo, atau apa saja term yang boleh dipakai, untuk dikaitkan dengan Bila Tuhan Berbicara, tulisan F. Tehrani. Ia adalah tajuk yang dilontarkan, untuk menjawab beberapa persoalan yang timbul, bila tahap Dopamin dalam synaptic cleft di laluan neuron-neuron utama dalma minda, melebihi paras biasa.

Dalam otak saya sekarang, peratusan dopamin meningkat, dan peratusan serotonin sedang statik, atau mungkin sedang berkurangan secara serius. (Iya, walaupun saya baru lepas membaham nasi, satu bentuk bijirin yang mengandungi bahan peningkat serotonin dalam otak. Rasa macam tak ada beza langsung.)


Bila Dopamin meningkat, ia mengajak saya berbicara tentang apa-apa yang saya nampak, dengar dan rasa, di sepanjang masa, sehinggalah saya berhenti untuk solat, mengaji, dan berbual dengan orang di sekeliling. (Iya, sudah pasti ia bukanlah masa yang agak sesuai untuk stadi subjek baru yang dipelajari pagi semalam.)

Nak tau apa yang dibicarakan?:

a) Perkara yang kita kurang perlukan dalam kepala kita:
1) Orang lain. Samada yang menyuruh @ melarang kita buat suatu perkara, atau yang membuatkan kita berfikir yang bukan-bukan. Orang itu sebenarnya tidak hidup dalam kepala kita, memetik kata seorang sahabat lama. Oleh itu, tiap kali kita terdengar2 kata2 orang itu, sebenarnya dalam dunia realiti, dia mungkin akan mengatakan sesuatu yang mungkin sama sekali berbeza. Jadi, jangan selalu terpengaruh dengan apa yang didengar dari orang dalam kepala kita nih.
2) Orang yang kurang relevan dalam hidup kita. Lagi-lagi bila kata-katanya tiap kali pun mengutuk, menganjing, dan membahan. Memuji? hmm, jauh panggang dari api. Tidak kira lah siapa atau apa pangkatnya dalam hidup kita. Bila kita menegurnya dengan elok, dikatanya kita ini menyibuk, tunjuk pandai pula.

b) Disebabkan skizofrenia mengakibatkan penghidapnya mengalami situasi rangsangan tak tertapis (unfiltered stimulus), tanpa tindakbalas yang sesuai, dan coping mechanism yang berfungsi dengan baik, penghidap skizofrenia yang di dalam proses rehabilitasi melalui penggunaan dadah terkawal jenis antipsikotik memiliki risiko menjadi deviant (luar dari kebiasaan manusia lain). Mereka mampu melayan setiap idea yang tercetus dari stimulus/rangsangan persekitaran, dan memprosesnya tanpa paksaan.

Hakikatnya, idea-idea ini kadangkala sangat hebat.

Kadang-kadang idea tersebut menjadi satu rancangan yang sangat menarik, tak kiralah apa bentuk rancangan tersebut. Adakalanya ia adalah rancangan bisnes. Rancangan hidup. Kadang-kadang rancangan dendam, dengan plan yang tersusun.

Bila ia hebat, ia dirasakan sangat bagus untuk direalisasikan. Tapi, bila tak dapat, ia mampu mendatangkan stress.

Oleh itu, fungsi meditasi adalah untuk discharge idea-idea ini secara sistematik, supaya tahap stress dapat dikurangkan.


Dalam terapi meditasi, idea-idea ini dialirkan keluar tanpa memberikannya peluang untuk dimanifestasikan ke dalam realiti.

Trivia:
Percaya atau tidak, mereka yang terlalu perfectionist dan achievement oriented lebih mudah diserang sakit kepala , akibat idea-idea yang tak dapat dilaksanakan. Apabila stress, tahap hormon kortisol meningkat, dan sakit kepala pun datang.

Oh ya, saya secara tak sengaja telah terjumpa dengan satu blog yang ditulis oleh bekas penghidap skizofrenia yang comorbid dengan PTSD (post traumatic stress disorder.) Blognya menarik. Jemput baca. My Spiritual Recovery.

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails