05 November 2011

Otak Kita Hebat!

JIka menghasilkan satu bunyi yang simple adalah satu anugerah buat anak kecil , maka, menghasilkan satu lirik atau melodi lagu beserta lirik secara spontan adalah satu bukti kecemerlangan minda bagi seorang yang memiliki fungsi otak hampir sempurna. :)

Ini mampu menunjukkan otak kedua-dua belah yang berfungsi secara serentak, dengan baik. Otak kanan menghasilkan melodi, dan otak kiri mencipta gabungan syllables yang mampu 'masuk' dengan melodi tadi.

Dalam dunia hikayat, atau cerita Melayu lama, kita belajar menserentakkan (synchronize) kedua-dua belah otak dengan mempelajari laras bahasa yang betul, seterusnya menguasai gurindam, dan pantun seloka.

Tahukah anda:


1) Otak kiri dan otak kanan kita berfungsi dengan cara yang berbeza, untuk perkara yang berbeza (dipanggil brain lateralization) tetapi mampu mempelajari kelebihan otak yang sebelah lagi? (Dalam neurology, ia dipanggil neuroplasticity)

2) Otak kita memiliki jisim yang jika dibentangkan, sangatlah luasnya?

3) Otak kita berkedut-kedut untuk menambahkan luas permukaan yang berfungsi, agar lebih banyak neuron dapat dihubungjalinkan?

4) Otak kita memiliki frekuensi yang aneh, yang kadang-kadang mampu bergetar pada tahap getaran yang sama dengan otak orang yang sedang memikirkan tentang kita?

5) Otak kita lebih mudah dirangsang dengan angan-angan berbanding apa yang nyata?

Otak kita hebat!

p/s: inilah jadinya bila takde ide nak update entri. I'm sorry~
p/s: Untuk latihan brain-synchro yang mudah hari ini, cubalah dengar apa2 lagu, dan kemudian tiru @ ubah liriknya secara spontan! Seronok, tahu!




Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails