09 November 2011

Tak suka Nebulizer

Anda asthma? Nak berhenti bergantung pada nebulizer atau puff2, tapi tak tahu nak mula dari mana? Haaa... Lengmoyy, lengchaii.... lai3.... Saya ada contoh2 natural bronchodilators untuk asthma untuk dicuba:

1) Cuka apple cider adalah antara salah satu penawar natural untuk asma. Anda boleh larutkan satu sudu cuka ini dengan satu cawan air. Minumlah sekali atau dua kali sehari, bersama makanan, sebelum tidur, dan atau  selepas bangun tidur, atau  kedua-duanya.  Ramai juga penghidap asma yang merasa lega pada penggunaannya pada kali pertama. Selain dari melegakan asthma, epal cider ini juga membantu mengawal kesan allergik dan acid refluks.




2) Jus limau nipis, diambil sejam sebelum makan, juga boleh membantu masalah pernafasan anda.

3) Bromelain, yang biasanya ada dalam buah2han tropika, contohnya nanas, mengandungi bahan anti-inflammatori yang membantu membuka laluan udara badan yang tersekat. Jika anda tidak memiliki sumber nanas yang segar, anda boleh ke farmasi berdekatan. Tablet bromelain adalah penawar alami yang berkesan dalam menangani beberapa jenis pesakit asthma.

4) Kopi (haaa, jangan buat muka terkejut , ya!) juga dapat membantu melegakan asthma anda. Bahan Theophylline dan theobromine adalah dua jenis neurotransmitter yang biasa muncul dalam kopi yang segar, dan kedua=dua bahan ini adalah bronchodilators (pengembang bronkiol @ laluan pernafasan) yang natural. Ia boleh diambil sejurus selepas anda rasa sakit. Amalkanlah selalu, kerana ia banyak kebaikannya. (Maksud saya, minumlah kopi selalu!)



5.Apabila anda rasa diserang, hiruplah wasap atau bau2an yang mengandungi ekstrak eucalyptus. Ia boleh membantu melegakan anda!

6.Bawang putih dan horseradish membantu membuka laluan udara anda, dengan cepat. Makanlah dengan berhati2, jangan sampai tercekik pula ok!

7.Penghidap asthma biasanya mengalami kekurangan vitamin B-12. Oleh itu, ambillah ia sebagai supplemen.



Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails