16 October 2008

Introvert dan Ekstrovert, Anda yang Mana?

Introvert dan Ekstrovert berbeza dlm Intensiti (kekuatan) minat pada buku. Kenapa?

1) Ekstrovert memiliki thrill seeking yang lebih tinggi, dan mereka cenderung untuk memuaskan thrill seeking ini ke tahap tertinggi(1). Sukan2 extrem biasanya mampu memenuhi kehendak ini. Contohnya, bungee jumping, high tide surfing, drag, drift dan... rempit. Contoh sukan extrem lain adalah makan mee dengan hidung, tidur terbalik dan minum air sambil berlari. (haha, kelakarnya aku.)

Buku tidak begitu memuaskan thrill seeking sensation ini, oleh itu extrovert tidak mudah untuk dilihat membaca buku.

Introvert mempunyai kadar toleransi yang rendah kepada dopamin yang tinggi dalam sinapse neuron mereka. Apa yang mereka boleh buat untuk explore smth new tapi tak perlu naikkkan level dopamin dalam badan? (lebih thrill=lebih dopamin diperlukan untuk penuhi kehendak thrill)

Cara paling mudah adalah dengan menggunakan imaginasi mereka - membaca buku. Baca pengalaman orang lebih mudah dari mengalaminya - walaupun ia mungkin tak cukup seronok bagi ekstrovert untuk mengakui bahawanya ia adalah partly betul.



2) Kita akan malu dan jadi malu2, apabila kita buat salah, dan orang yang kita buat salah padanya tu, buat kita rasa serba salah. Huhu~ (takde kaitan dengan tajuk di atas :P )


___________________________________________________
nota kaki:
(1)Burgess, Sharon S.; Pargman, David ED141301 - Stimulus-Seeking, Extraversion, and Neuroticism in Regular, Occasional, and Non-Exercisers.

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails