21 October 2008

Ia Bukan Sekadar Sentuhan

"Sentuhanmu bukan datang dari dunia materi... rasa ini pernah mengusikku, bagai deja vu"
M Nasir, Sentuhan Listrikmu


Apabila hati itu tersentuh, segalanya tidak mustahil - terutamanya perubahan. Perubahan inilah yang dikatakan perubahan datang dari hati. Kuasa perubahan dari hati memungkinkan macam2 rentetan sejarah, baik sejarah personal mahupun ummah, dicatatkan dalam "timeline".

Aus dan Khazraj bersaudara kerana ini. (Aku menantikan persaudaraan kami di bumi Emas ini- apakah ia bermakna akhirnya? dasar politik sampahan, atau sumpahan barangkali)

Dua pertiga dunia di bawah naungan cahaya Islam kerana ini.

ribuan, malah jutaan, manusia, menemukan sinar Ilahi, kerana ini.

Dan sentuhan ini bukanlah datang dari dunia yang penuh dengan tipuan, dan godaan.

Ia datang, bagai deja vu, kerana kali pertama ia datang, ia datang dengan satu perjanjian antara Hamba dan Tuhannya. Dan kali kedua ia datang (atau mungkin berkali2, tapi tak diendah atas beberapa sebab tertentu), ia mengetuk hati buat kesekian kalinya - "marilah berubah wahai hambaKu".

soalnya, masih adakah cara nya untuk mendapatkan sentuhan ini?

Ikhlaskan diri? Nampak mudah, mudah ditutur, dan ditaip. Tapi benarkah mudah untuk dilaksana? Tanya saja organ sebesar penumbuk di dada kiri anda, apakah jawapannya.

Lepaskan diri dari ikatan dengan dunia? Asingkan diri dan masuk dalam dunia lain @ gua, inikah maksud anda? Tak mungkin. Islam, tak pernah dalam definisinya membenarkan keputusikatan dari dunia seperti ini. Mana mungkin, sedang dunia adalah jambatan ke akhirat. Andai kita putuskan dunia dari kita, apakan sampai kita ke akhirat?

Kembali ke pangkuan mereka yang menyayangi? Masihkah mereka menyayangi kita, dan membantu kita untuk mencari sentuhan ini? (OH, pesimisnya aku. Kawan2, jangan ikut pesan yang ini, hehe)

Entah. Saya belum temu jawab yang teragung. Mungkin diketemu dalam citra halusinasi di gelap malam sepi, lewat malam ini. Saya percaya pada daya supraconcious mind saya untuk mencari jawapannya. Asal saya tak lupa ilhamnya di situ.

1 comment:

mira said...

dalamnya maknanya entri kali ni? :)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails