09 August 2011

Simple aje Ni III: Tak Perlu Lagi Suruh Mereka Un-Follow!

Bertukarnya domain DotCom dengan hosting sendiri, tak sedikit blogger yang mengeluarkan arahan 'pelik tapi benar' kepada reader masing-masing.

(Arahan apa tu, Fahmi?)

Arahan , atau lebih manis disebut 'permintaan' untuk unfollow dan re-follow, adalah ayat yang biasa kita jumpa, dalam group blogger Facebook.

Arahan ini akan dikeluarkan apabila conversion berlaku dari free blog , ke hosting berbayar, di mana Wordpress digunakan sebagai platform utama.

Setelah selesai import post lama ke Wordpress, biasanya owner atau author akan ping status baru, dengan ayat ini.

Soalnya, adakah ia perlu?

Jawapannya, ia tidak perlu sesukar itu.

Jawapan selanjutnya, terletak kepada daya inisiatif sendiri. Yang jelas, pengendali hosting nampaknya tidak begitu cakna tentang isu follower gadget, mungkin memandangkan jenis khidmat yang mereka tawarkan, adalah  :
a) Hosting Wordpress dengan limited bandwidth + space
b) Khidmat sokongan Blog Conversion yang terhad... atau tiada langsung.

Hakikatnya, adalah suatu yang agak menjengkelkan @ memalukan bagi penyelia hosting, apabila khidmat ini tidak lengkap , mengakibatkan, author blog yang hebat, meminta readernya unfollow + re-follow, dan menghabiskan masa yang boleh diguna untuk promosi link baru?Tak gitu?

Sebetulnya, caranya sangat simple. apa yang anda perlu buat hanyalah 2 langkah. (apa?? biar betik!!!)


#1:Convert Follower Gadget di Blogger kepada coding Follower Gadget.
Caranya, pergi ke FriendConnect dan Login. 
Di sini anda akan melihat list blog anda satu persatu di situ. (Haa, jangan buat muka terkejut,  jangan buat muka terkejut!)
apa yang anda perlu buat, hanyalah click button seperti buttton di bawah, ubahsuai sedikit sebanyak, dan tambahkan coding ke dalam HTML/script Gadget untuk blog anda di Blogger.com. Jangan pula anda click button di bawah ni, ni cuma gambar ~ :D




Anda akan dapati,  blog anda ada dua gadget Follower. Dengan content yang sama.

Contoh Friendconnect InilahFahmi. Saya gunakan coding ini sejak 4 bulan lepas. 

#2: Copy coding tadi ke blog di Wordpress.
Self-explanatory, kan? Err, tak, ke? +_+
Okay. Macam ni.

Coding Gadget Friendconnect tadi yang telah anda ubahsuai, anda copykan semuanya, ke Notepad. Dalam Windows 7 + Vista, Start >> Notepad >> Enter. dalam windows XP,
Start, >> Programs >> Accessories >> Notepad
dalam Ubuntu.. Okay tak tahu. Sori.. =_=

Login ke akaun wordpress anda. contohnya: www.blogbarulah.com/wp-admin.
dari sini, teruskan ke widget, pilih Text.  

Pastekan kesemua coding tadi. Dan terakhir sekali, Save. Kemudian Update.
Dan Preview.

Siap!

Jadi, anda tak perlu lagi bersusah-susah ping entry atau arahan permintaan re-follow, lagi,  ya? Harap2nya penerangan ini berguna untuk semua.. =)

p/s: Maaf andainya lambat beritahu. Saya fikir dulu, geng blogger dotcom bersedia untuk brief kawan2 yang akan join the club. Nampaknya belum ada lagi. Takpe, bukan salah anda. Mungkin anda pun tidak berapa tahu =)

p/p/s: Langkah conversion tak diperlukan untuk blog yang cuma rename domain pada dotcom dan tidak gunakan hosting sendiri untuk install wordpress (WP). =)




Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails