27 August 2011

BYE bukan Jumpa Lagi

Terkadang kita mengerti, pada satu rasa yang sama,
betapa pertemuan itu indah,
namun pahit bertandang tak sedar,
bila semulia kata ungkapan salam,
tersusul dengan ucapan 'BYE"
di akhir bait pertemuan.

Kenapa perlu BYE sedang kita bermula dengan baik?

Dan , kenapa perlu BYE at the first place. kan? KucinganStudio (peke nama dia ni, best betul,) menulis di entrinya tentang istilah BYE. Dari situlah datangnya entri ni.

Hmm. Daripada cakap BYE, apa kata if kita cakap,


1) Jumpa Lagi.
2) Ilallilliqa'
3) See You Soon!


Betul , kan?

Jika anda tanya pendapat saya, kenapa saya lebih prefer 3 di atas dari BYE, saya akan cakap,
1) BYE tidak islamic langsung.
No, no, saya tak konseptualizekan Islamic sebagai jubah, tutup aurat, and thiqah dalam ni. Dalam entri lain, yes.

Tapi saya cuma mahu kembalikan anda pada definisi Islam yang asal. Itulah maksudnya "sejahtera".

Dengan sebutan BYE, kita telah menafikan hati orang (dan hati kitasendiri, mungkin) dari rasa sejahtera, aman, dengan pertemuan, dan perpisahan (yang sementara tu.)

Jika disebut Jumpa Lagi, kita akan berharap dan mendoakan agar kita mampu bertemu lagi di lain masa. Kan lebih aman , hatinya~ :) Apatah lagi jika kita cantumkan dengan Take Care.

"Take Care Ya? Jumpa Lagi!"

seronok member tu nak jumpa. =)


2) BYE tidak cukup gramatis
Eloknya dari sebut BYE, sebutan yang penuh lebih baik. Apa sebutan yang penuh? GOOD BYE.
jadinya, ia bermaksud moga kita berpisah dengan baik.

Sebenarnya pun, maksudnya ini, masih tidak sebaik Jumpa Lagi atau Ilalliqa' atau Ma'assalaamah.

Cukuplah dua buat masa ni. Jumpa lagi di entri lain. =)

p/s: Kucingan, aku da backlink. Best kan? :D




Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails