Jika nak senaraikan list (dah lah senarai, list pulak tu, BM hang berapa, Fahmi?) yang boleh dibandingkan, memang lah banyak. Maybe boleh pukal terus.
Namun, Jika kita buat pebandingan secara adil, and secara kritikal, rasanya ada 3 elemen utama yang kita boleh guna untuk bandingkan mereka . Nak tahu lebih lanjut?
1) Faktor inovasi + perintis
Rentak Pop adalah satu rentak yang universal, dan hampir semua budaya dalam banyak negara mengiktiraf pop sebagai muzik volatile, mudah meruap ke dalam muzik asli bangsa.
Projek, mana-mana pun, yang bermula dengan konsep yang baik, dan menjadi pioneer kepada pengikut lain, adalah projek yang ada benchmark tertentu. Dan semestinya, (kebanyakanlah, mungkin, andai tak semua pun, kan), pioneer akan sentiasa memiliki keleihan dari pesaing + penirunya.
JIka kita buka mata, lebih luas, kita akan sedar, perintis memang akan sentiasa ditiru.
Apple sebagai perintis mp3 player dengan skrin, ditiru oleh Creative, dan lain2 lagi.
Linux, ditiru oleh Microsoft Windows.
Namun, pioneer akan sentaisa ada kelebihan. Jadi, sebagai peniru, kita harus comparekan mereka dengan peniru yang lain.
Untuk ini, bila kita compare mereka, kita akan tau, Superjunior adalah pionee. Jadi sah-sahlah MAX tak akan boleh dibanding dengan seadilnya, dicompare dengan SuperJunior. Maybe kita boleh comparekan dengan group dance pop yang ramai-ramai , tapi bukan yang asalnya.
Contoh, nak compare iPad dengan GalaxyTab , maybe boleh, tapi nak compare iPad dengan CSLPad yang rm700 tu, memang tak boleh. CSL Pad tu maybe lebih layak dicompare dengan Acer punya pad, atau blackberry, sebab depa datang kemudian.
2)Kekemasan koreografi + sinematografi (betul ke aku guna term ni?)
Penataan pentas, cahaya,, kamera dan tarian adalah faktor yang penting untuk menyerlahkan group dance pop .. lebih2 lagi dalam video klip.
Mungkin saja isu bajet, atau kekangan masa, atau juga sumber manusia, kita tak dapat nak menghasilkan video clip yang bagus, ... itu belum cerita lagi soal komitmen.
If kita bercerita tentang dance tak synchro, .... kan?sSiapa kata superjunior takde masalah synchronization , waktu awal2 video dorang dulu? bukanlah nak backing, tapi sampai menghina produk negara sendiri dengan kata-kata berbau 'haiwan' bukanlah suatu perkara yang elok juga untuk kita sebut2kan.
Letakkan diri anda dalam kasut Max tak kisah lah yang bersayap atau tak, dan bayangkan apa rasanya, jika orang yang mem'haiwan'kan mereka itu adalah abang mereka sendiri yang tak pernah betul2 mengiktiraf mereka dan pencapaian mereka, atas apapun pengilbatan yang mereka cuba capai untuk diri sendiri.
Bukan abang? oh, mungkin ayah, atau man2 role model berjenamakan 'lelaki'.
Dan anda yang tak kenal pun mereka, tambah lagi tekanan.
Kamera dan sinematografi memang memainkan peranan yang penting. Baru effect nampak pro. Tak mengapa jika mahu guna DSLR yang ada Video Function, tapi pastikan ilmu editing video dikuasai sepenuhnya.
Baru boleh release single. =)
3) Faktor Market atau Pasaran .
Pasaran produk hiburan Malaysia, tanpa kita sedari, lebih banyak memberi keuntungan kepada produk berbentuk carbon-copy. Produk carbon copy ini memiliki satu sistem atau skema yang boleh diduplikat untuk menghasilkan keuntungan lain, baik jangkapendek atau jangkapanjang.Lihat konsep Akademi Fantasia. Tolak tepi dahulu isu kualiti, dari Venezuela, konsep francais ini dibawa ke Malaysia, dijadikan platform untuk pelbagai lagi 'jenama' yang menghasilkan bintang realiti dari pelbagai niche genre hiburan, konsep, dan penajaan hadiah.
Sebagai risktaker, berbekalkan kajian yang detail atau biasa-biasa sahaja, produksi yang menghasilkan Max dan Gula-gula (kapas?) menggunakan sistem ini untuk membuka semula market industri hiburan tanah air.
Faktor market juga ada kaitan dengan masa, dan generasi berfikir. Tidak semua peniruan akan berjaya sepenuhnya.
Satu masa dulu New Kids on The Block (NKOTB) adalah fenomena. Siap lagu Singer (produk elektrik dahulu keluaran Malaysia, sebelum dijenamakan semula jadi apa, tak ingat) tiru lagi lagu untuk Periuk Microwave.
Kemudian ia merudum dengan sebab tertentu. Antaranya mungkin, adalah perubahan sosio-politik Barat yang mula membawa angin perubahan kepada nada lagu yang lebih provokatif, mendesak, dan revolutionary. Band metal + underground menyebabkan mereka (NKOTB) hilang dari radar.
Namun ketika Backstreet Boys dan NSync muncul semula dengan pembaharuan NKOTB berjenama boyband, tumbuh segala macam boyband yang lain. di luar negara, A1, 98 Degrees (hotstuff la tu kononnya ya), Westlife, di Malaysia ada Option One, 4U2C, Nico, dan lain-lain lagi (korang kenal ke mereka ni lagi?)
Tapi sekarang Backstreet Boys pun dah tak gunakan konsep asal mereka, iaitu dance pop + techno (somehow), tapi lebih ke arah pop rock. N Sync langsung bubar. Westlife? Langsung tak market di Malaysia sudah, kecuali memang hard die fan mereka lah.
Bila kita lihat MAX, akan sampai satu masa, di mana MAX perlu keluar dari konsep M Pop dan berdiri sebagai satu entiti yang lebih stabil, dan keluar dari bayang-bayang peniruan mereka.
Namun, buat masa sekarang, jika mereka masih dalam kepompong peniruan, peniruan itu haruslah berjaya 110%, barulah orang akan berhenti berkata-kata, sekurang-kurangnya.
Mungkin di masa akan datang, penjenamaan semula M- Pop akan bakal memperbaiki keadaan. Sebab muzik ni, macam buah-buahan, bermusim. Kan?
Dan, masa akan datang, akan hanya ada jika kita hidup dengan baik pada masa kini. Kalau tak , mana ada orang cakap "budak ni takde masa depan". Kan?
Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!