26 February 2011

Suatu Hari Kelahiran: Mencari Diri dalam Alam


Water-strider adalah serangga paling cool atas permukaan air selepas pepatung. Jap, mungkin tak. Sebab pepatung terapung atas air, bukan atas permukaan air.


water-strider bergerak menyongsong dan melawan arus, biarpun arus itu sekuat mana pun perginya.

Bahkan dengan memerhatikan sekawan water-strider bergerak di atas permukaan arus, pergerakan itu mammpu menghasilkan notasi muzik yang indah.

Tiap gerakan akan menghasilkan gelombang melintang dengan panjang gelombang tertentu.

Bayangkan kalau gelombang ini dapat ditukarbentuk kepada gelombang membujur dalam frekuensi yang boleh didengar oleh manusia.

Saya tadi sekadar melihat bagaimana riak gelombang melintang ini diterjemahkan di atas permukaan air.

Tiap kali saya tepuk permukaan air dengan beat tertentu pada rate tertentu, lebih ramai kawanan water-strider bergerak menghampiri saya.

Di bawah kaki pula,  sekawan udang (first time tengok udang life dalam air selain udang kara dalam ex-akuarium abah di rumah KOta Tinggi dahulu LOL)b duk menggigit-gigit hujung kaki. Saya tahan geli sampai tutup mulut dengan roti.

Gunung Ledang, saya akan datang lagi akhir bulan depan~ tunggu!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails