20 December 2011

Header Flash Hitam

Assalamualaikum pembaca + follower InilahFahmi yang dihormati. =)

Di sini saya sertakan Lagi update (direct translation : More About. #SengettlaKaoFahmi) tentang Flash dan Flash content :)

(macamana tu, Fahmi?)


Browser Crash Bila Buka Blog BerFlash Header
Bagi mereka yang selalu online menggunakan browser berbangsa Chrome yang selalu aja crash bila-bila buka blog berFlash header :

1. Buka page plugins untuk Chrome anda. Taipkan 'chrome://plugins/’ tanpa quote pada bar URL.
2. Cari Flash Plugin(s). Plugin Flash saya berada tiga dari atas.
3. Jika ada tertulis ’Flash (2 files)’, 'untunglaaaahhh!' Mungkin browser anda ada harapan untuk dielokkan semula~
4. Tekan 'details' di bahagian kanan , atas, untuk melihat details  plugin flash tadi.
5. Cari versi yang paling lama,  tekan disable, . Kemudian, buka blog yang ada flash header tu, contohnya blog saya ni, dan tekan Refresh atau F5.
6. Andai itu masih tidak menyelesaikan masalah anda, anda mungkin perlu ubah lokasi file yang di disable tadi. Tadi ada dua, kan? Okay, sekarang , enable yang 1st tadi, dan disable yang kedua itu pulak.
7. Andai tidak boleh juga, report lah ke google~

Background Flash Header Berwarna Hitam (khas buat admin blog @ web)
Bagi yang mengalami kegelapan background pada header apabila blog berFlash Header dibuka, anda perlu downgrade plugin Flash anda.

Ingin tahu bagaimana caranya? Ikuti langkah-langkah uninstall plugin lama, dengan memilih uninstaller  mengikut jenis operating system komputer anda. =)

Tak pasti operating system anda yang mana? Dalam Windows 7 atau Vista,anda hanya perlu tekan Start, taipkan system dan kemudian klik System di bawah bahagian Control Panel.

Kemudian, download file uninstaller tadi, offkan semua browser, dan run uninstaller tadi. Restart sesedap rasa =)

Teruskan  download plugin Flash yang sebelumnya.




Trivia:Fakta terkini, Google Chrome telah meninggalkan flash plugin keluar dari list plugin Updates mereka. Hampir kesemua pengendali web di US dan UK, terutamanya yang menggunakan file .swf dalam web, untuk elemen interaktif, menyatakan kekesalan mereka, dan benar-benar berharap Google akan mempertimbangkan untuk memasukkan semula plugin ini. Namun begitu....

Ia belum tentu  bermaksud Flash tidak akan digunakan lagi.

Saya dalam langkah stadi Flex dan HTML5 dalam masa terdekat, sebagai langkah berjaga-jaga atas sebarang ketidakpastian. =)







Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails