08 April 2011

Gempa Bumi dan Kita : Dari Sudut yang Lain

Gempa bumi di Sumatera dirasakan di Perak?
Wah makin dekat gempa bumi dengan kita ya.

Gempa bumi dari definisi, kita boleh dapatkan sendiri dari Encik Wiki. Tapi kali ni, jom kita berkongsi perspektif tentang gempa bumi dan kaitannya dengan kita.



Dari kita sebagai:

Blogger : kekerapan kita update blog mampu terganggu bila gempa bumi kacau cable bawah tanah. Sebab connection mampu jadi tak stabil.
Nelayan ; amaun ikan akan bertambah atau berkurang mengikut area. Jadi kita akan perlu gamble cari ke tempat lain. Which is quite risky .. (teringat video awan nano)
Pekerja pembinaan: Slightest imbalance , terutamanya yang bekerja di bahagian atas struktur pembinaan, mampu mengakibatkan kecederaan yang membawa maut. Apatah lagi gempa bumi.

Apa lagi ya?
Hmm.
Penyelam mutiara : Gempa bumi akan menyebabkan lebih banyak mutiara dapat dijumpai.
yang paling tak best adalah:
Pekerja di sistem pemberitahu kecemasan : Setiap kali gempa  bumi berlaku, mini atau sederhana, mereka perlu rekod skala gempa. Dan update pada semua orang. Penat wooo~


Wartawan: Dapat bahan baru , dan dapat peluang untuk travel ke tempat yang diserang gempa bumi. Untung2 dapat anugerah wartawan terbaik.
PR: Akan penat buat cover story untuk pihak2 tertentu, contohnya tentang dana gempa bumi yang tak sampai2, tentang fasiliti dan kos perbaikpulihan, dan lain2 berkaitan 'image restoration'
Menteri : macam biasa. Gempa  bumi atau tidak, mereka akan mengeluarkan kenyataan hanya apabila diperlukan dan disuruh.
Jurugambar: dapat gambar2 paling 'menakjubkan' dalam koleksi.


Hmm.. ape lagi ya? jom2 tambah di ruangan komen Intense Debate saya! =)


p/s: esok siang (kul 12 maybe) Kolony akan dilancarkan. pengguna celcom, korang bersedia jelah! (padanlah BB asyik tak betul je lately, tgh kumpul resource kat Kolony rupenya ya)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails