07 April 2011

Kambing Hitam

taken from mykmu.net

Pada satu tengahari yang tak berapa nak buta, John masuk ke dalam biliknya selepas makan tengahari kat mapley. Dia mengeluarkan wallet dan phone, lantas diletak di atas meja.



John pun terbongkang dengan nyenyaknya , selepas membaham nasi kandaq pelita.

Sejam kemudian..

John bangun. dan mencari phonenya untuk melihat kalau2 @GadisMelayuBaru ada mengetextnya.

"Eh,  mana phone akuuu!!!"

John menggelabah. Dia menyelinap ke seluruh bilik di seluruh rumah sewa nya. Ternampaklah phonenya berada di bilik adiknya Adam. Adam plak tengah rileks2 main XBox.

"Weh, Adam, asal ko amik phone aku tak cakap? Suka eh abiskan kedit aku??!!"

"Oi, Jonn, ko jangan tuduh sembarangan boleh tak? ko ada bukti ke?"

"Bukti ape ko nak, Adammmm? dah aku jumpa kat bilik kau, tu la buktinya!! menyusahkan toll la, dah la aku tengah tunggu msg penting nehh"

"Ko jangan cari pasal k. Takde bukti jangan cakap sembarangan. Karang aku buang kau ke bawah karang, nak? Mesej penting mesej penting, mesej ape sgt la tu, ko jgn bajet VIP sgt boleyy? Ko tu yang tadi masuk bilik aku tinggal wallet phone apa semua atas meja, pastu lalok gi tidor kat bilik sendiri, pastu menggelabah. ASallll??"

"...err.. ye ke? kira aku la kantoi nih?"

"yelah!! ko tu selalu la nak tidor berjalan. tidur tengahari je pun, bkn tidor malam! Sengal."

"Aku rasa aku yang buang kau nanti, sebab aku malu kantoi."


----------------------------

Asal nak korek dalam2 je satu isu, ada je orang yang mati. Dulu isu PKFZ. La ni Kastam plak.

Jatuh bangunan laa..... jatuh  bangunan laa... emm.. jatuh bangunan lagi la.

pastu siasatan pun bukan main lama.

Buat suruhanjaya lagi.

Semuanya untuk apa?

1) 'kambing hitam' kan orang tertentu, supaya,
2) delaykan siasatan lagi  dan lagi... supaya,
3) isu sebenar dilupakan. Kemudian?
4) boleh teruskan 'kerja' (sbb takde dah kena kacau)

Kalau macam ni lah 'budaya kerja', apa nak jadi?

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails