24 May 2011

Bila Wordpress jadi Heart CMS

Bila rasa resah kerana kehilangan pemacu hati (heart-drive) cuba direalisasikan dalam bentuk flash, inilah jadinya.

Andainya Wordpress tu boleh dianalogikan kepada Content Management dalam hati sekarang ni, inilah yang berlaku.

Nak tahu apa jadi? cuba gerak2kan mouse anda di atas skrin tu.


Tolong selamatkan aku. Aku merayu padaMu ya Allah, bantulah aku buka hati dan rasa ni untuk orang lain. Kesian mereka. Kesian kat hati aku sendiri ya Allah~.....




Aarghhh! jiwa kacau. Haha.

Nak belajar buat mcm ni? betul tak tipu ni? Okay jom!
step2nya:

1) ambil gambar wordpress secara print scren, edit dalam paint.
2) masukkan dalam Flash. Jadikan movie clip. bg nama "pic1"
3) Duplicate, bg namaa "pic2"
4) edit zoom2 (right click, Edit In Place). tambah satu layer. buat satu bulatan di layer tadi, dan jadikan movie clip. namakan "zoom". jadikan layer ini Mask, dengan right click pada layer ini dan pilih "mask"
5) tekan sekali pada 'zoom'. tekan f9 utk ke Action. Tambah OnClipEvent > StartDrag. Pilih MouseMove. Lock Mouse to Center.
6) drag layer pic2 tadi, biar dia jadi betul2 masked bawah layer 'zoom' tadi.

7) keluar ke Scene. susunkan elok2 layer pic2 ni tadi di atas layer pic1.
8) dah selesai, cuba tekan Ctrl + Enter untuk test movie.

Jadi? Jadi gtau kawan, tak jadi gtau saya~ (tagline cam burger Otai dulu2 jek) :P


p/s: Hasil yang mengarut. Tapi gabungan masking + mouse over yang simple. Rasanya budak 1st year Multimedia UiTM pun boleh buat lagi bagus dari nih kut..~ =_=

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails