14 June 2011

Anonymous Operation : Malaysia Boleh?



Entri RT kepada entri sunahsukasakura.com tentang operation Malaysia
Bila respon cyberpolitics kepada ancaman dan kelakuan authoriti negara masing2 kepada Internet dimulakan, kita tengok siapa yang kena, siapa yang terngadah, siapa yang bingung.

Tak berniat hasut ke apa, tapi, apabila Kerajaan di seluruh dunia memulakan sekatan, adatnya, tentu akan ada yang bangun menentang.

Sekatan ISP, penutupan IP2 penting, penghapusan web secara total oleh hackers kerajaan kepada web2 blog2 yang DITUDUH melakukan pendedahan maklumat atau penyebaran harta intelek berhakcipta (movie, lagu, dan sebagainya), pasti akan membangkitkan rasa tidak puas hati.

Lagi2 baru2 ini kerajaan kita telah mengenalpasti link2 web untuk muatturun maklumat2 yang seperti ini. Padahal bukan semuanya upload perkara2 yang tak berguna langsung dalam sistem file hosting seperti itu.

Tak puas hati, kan?

Mungkin akan ramai ada yang suka, maklumlah bukan semua orang akan suka kerajaan dan apa yang kerajaan buat.
Namun,menantikan serangan oleh Anonymous Operation Payback: Malaysia, saya rasa kita tak perlu emosi. Jom kita lihat dari aspek yang  boleh diperhalusi (mungkin untuk kita sendiri ambil langkah berjaga2).



Level Hacking : Mereka bukan calang2. pada 23 May 2011, www.uschamber.com dihack 30 minit selepas ancaman dihantar ke web sochistory.com. Mereka hack web di negara yang mengasaskan protokol HTML, predecessor kepada Internet yang ada sekarang. Yang berpuluh2 kali lagi maju dari kita sekarang ini, internetnya. Bayangkan aje lah.

Dorang juga pernah hack web Sony sebab Sony buat perkara tak elok pada PlayStation 3 mereka. Tengok sini. 

Potensi Serangan
Ok. Jom kita berharap ia cuma berhenti di web kerajaan sahaja, dan bukan Bank2 Online. Sebab bank2 ni GLC. Dan kalau website Kerajaan terkena, tetap ada possibility yang mereka akan kena juga. Mereka, semua GLC berwebsite berprotokol dan ada SSL. Memang mendapat la depa, ye?

Sebab kalau Bank pun sekali terkena, saya nak buat semua urusan hari ni la. Pastu keluarkan duit, tinggalkan sikit je dlm tu ke.
Cam tu juga sistem online yang lain. MyEG.gov.my ka, posonline.com.my ka, kan? sistem transportasi mcm www.kbes.com.my ka? Operation betullla. =_=

Risau juga.

p/s: Jom pakat2 jaga duit sendiri. Susah cari duit, takkan mudah2 aje nak bagi depa.

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails